Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KarlE
XC90_Executive skrev:Skulle egentligen ha en S60 D5 awd Black-R....

Tills nu :wink:
Haha, jag fick också ompröva vilken bil jag verkligen vill ha. Ny favorit från och med idag. ;)
Användarvisningsbild
av Perra83
XC90_Executive skrev:Ja men jag har kört V60 T6 R-design Polestar i snart två år så detta känns som ett givet val vid byte! :mrgreen:
Köp köp!!! Sen när du byer bil igen då köper ja Polestaren av dig :mrgreen:

En sån bil vill man hämta direkt på Volvo i göteborg och inte hos volvohandlaren här i stan. Man vill inte att nån trött arbetere ska tvätta bilen innan leverans med en skitig tvättsvamp och sedan torka bilen med en ännu skitigare trasa :-(O)
Användarvisningsbild
av Snowie
Polestar märket är ju snyggt men på denna version verkar det vara mycket större än normalt.
Riktigt brutal bil, hoppas man kan köpa en om ett par år! verkligen kombattant till AMG med mera.
Känns som en bättre prislapp än de 100.000dollar som förra kosta.

Vill se en test på Topgear illa kvickt!
Användarvisningsbild
av grillchips
Fantastiskt snygg bil! Fälgarna var ruggigt läckra. Ha-begäret ökade en gnutta... :oops:
av PFA
...och blir väl då konverterad till en VEA 4'a så småningom...om Volvo ska hålla sig till sin nya strategi...?
Användarvisningsbild
av Perra83
PFA skrev:...och blir väl då konverterad till en VEA 4'a så småningom...om Volvo ska hålla sig till sin nya strategi...?
Kul i så fall med en fyra på 350hk men ljudet blir inte lika ballt.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Är det bara jag som tycker att hjulen är för stora för hjulhusen? Kollar man diametern jmf med standard 215/50-17 så har dessa 20" hjul hela 3.3cm större diameter.

För dessa pengar hade jag personligen dock lätt valt en BMW 335ix m-sport istället.

.
av Exquattro
PFA, eller så är det kanske just en strategi att inte Volvo själva ska montera de värsta motorerna, likt AMG o MB. Jag har funderat lite i de tankebanorna. Det hade kanske varit ett sätt att hålla i gång den lilla marknad som kräver större motorer? Bara en tanke... ?:-/
av PFA
Exquattro skrev:PFA, eller så är det kanske just en strategi att inte Volvo själva ska montera de värsta motorerna, likt AMG o MB. Jag har funderat lite i de tankebanorna. Det hade kanske varit ett sätt att hålla i gång den lilla marknad som kräver större motorer? Bara en tanke... ?:-/
Det är ju ingen orimlig tanke. Det finns en hel del att läsa om Volvos tänkta strategier, både genom mer eller mindre lösa spekulationer av privatpersoner och journalister, men också uttalanden från talespersoner på Volvo; t ex att parallella motorprojekt är för dyrt, av miljöskäl och därmed att downsizing är den enda rätta vägen att gå etc etc.

Axplock:
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 759843.ece
http://www.volvocars.com/se/top/about/n ... itemid=403

Jag har fått en känsla av att 4'or kommer att bli Volvos enda spår i framtiden. Men i och med lanseringen av den här tyskdödaren så blir man fundersam. Man lanserar knappast något ena månaden för att sedan lägga ner den nästa. Så det finns väl två alternativ:

1) Lansera bilen bilen med en 6:a och så småningom konvertera den till en VEA-4'a med motsvarande prestanda.
2) Låta något externt företag ta över ansvaret och eventuell vidareutveckling av nuvarande motor, kanske till och med ta över tillverkningen.

Men jag kom på ett tredje alternativ efter att läst följande artikel ännu den gång :)
http://www.nyteknik.se/nyheter/automati ... 759920.ece

De har alltså byggt om linorna så att både de "gamla" motorerna och VEA kan tillverkas i samma linor. Innebär väl möjligen då att inga produktionslinjer kommer att behöva läggas ned...och då är det väl i befintliga linor som Polestar-motorn ska tillverkas i Volvos regi. Frågan är om det kommer att göras en konvertering till VEA längre fram. Jag tror det, speciellt med tanke på följande citat:

"Vi strävar efter att skapa mindre och smartare motorer, med prestanda som kommer att få gamla V8'or att framstå som dinosaurier. Våra fyrcylindriga motorer presterar bättre än konventionella sexor, och de har lägre bränsleförbrukning än dagens fyror."

........

Nåja, kan någon insatt berätta så man slipper gissa så in i helsike :)

Har du eller har haft felkod måste du nolla […]

B230F går fett

På en original BTR lossar du den klena vakuu[…]

Kanske lägger lite tid på detta i helge[…]

HVO 100

HVO 100 kan ha ett cetantal på 70 Eller i n&[…]