Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Tittar mig omkring efter S80 2005-2006.

Har och vad isf, har 2,5t för nackdelar jämfört med 2,4i?

Jag vet att en 2,5t drar lite mer och jag har insett att den är ofantligt trött för att vara turboladdad, men det jag funderar på är mer om det är större risk för driftsstörningar, tex, oilsludge, turboras etc eller om en 2,5t är lika driftsäker som en 2,4i.

Mvh
Jag har en 2.5T och tycker nog inte den är ofantligt slö. Den drar på redan vid låga varv, och är enligt mig en underbar motor. Eftersom du har fler delar i en 2.5T, jämfört med 2.4 så visst, turboras kan ju inträffa eftersom en 2.4 inte har någon. Har motorn varit skött med oljebyten så lever turbon lääänge.
Provkör en 2.5T så vill du inte ha något med nån sur 2.4 att göra längre. Så enkelt är det.

Volvo ska ha turbo om det ska bli till nånting. Vilket bränsle den går på spelar mindre roll.
Nja.., nu har jag kört en 2,4i i 6 år å det har funkat trots att jag innan kört turboladdat merparten av mitt bil-liv.
Nu vill jag ju inte bli bannad, fast min uppfattning e att Volvos 2,5t inte är i närheten av Saab´s 2,3T-motorer. Jag har nu testat en S80 2,5t, en V70 2,5t o en 2,4t och, de är långt ifrån Saab.
Men hade det varit så enkelt hade jag köpt en Saab. :wink:

Men min S80 2,4i är den skönaste, billigaste o totalt sett bästa bil jag haft så jag accepterar att en eventuell S80 2,5t inte så himla lajbans, även om roligare än en 2,4i. Precis som ni skriver så saknar jag turbo för att ha gott om Nm tidigt o även återfå större säkerhetsmarginal vid omkörning, så därav att jag tittar mot en 2,5t.

Turboras kan ju naturligtvis ske, men är turbon i sig att betrakta som "svag punkt" eller håller de generellt bra? Jag hittar nästan ingenting om turbo-problem, när det handlar om Volvo. (men mycket när man kan Saab)
Magnetventilen?
Torra/sprucket gummi, slangar i motorutrymmet pga högre värme?

Annat?

Mvh
Magnetventilen kostar inte mycket och tar fem minuter att byta. Sitter lättåtkomligt till.

Att du inte hittar nåt om turboras måste ju på att det inte är ett problem. :)
Perc skrev:Att du inte hittar nåt om turboras måste ju på att det inte är ett problem. :)
Ja, hoppas o tror ju de. :)
Då är bara frågan om lågt oljetryck som verkar hända för del om vintrarna..: bidrar turboladdningen till det?
2,5t är en lågtryckare och ingen racer och jämfört med en sur sugis är den som en raket anser jag.
Turbon håller bra och jämfört med saab behöver du inte oroa dig för oljesludge eller kamkedje rassel, trasiga tändboxar ,turboras, hög oljeförbrukning mm :P
Chippa en 2,5t och du får en betydligt trevligare kärraktär på motorn.
Nexus skrev:2,5t är en lågtryckare och ingen racer och jämfört med en sur sugis är den som en raket anser jag.
Turbon håller bra och jämfört med saab behöver du inte oroa dig för oljesludge eller kamkedje rassel, trasiga tändboxar ,turboras, hög oljeförbrukning mm :P
Chippa en 2,5t och du får en betydligt trevligare kärraktär på motorn.
Nä, det räcker med Volvos höga soppaförbrukning så glad om jag slipper oljetörst. :D
Japp, jag har kollat in lite hos BSR...
Som sagt, då är frågan om lågt oljetryck som verkar hända för del om vintrarna..: bidrar turboladdningen till det?
Tror det är ytterst ovanligt med lågt oljetryck vintertid..Känner ingen som haft det problemet.... jo visst drar volvon mera än saab men man slipper ju få motorstopp varje start pga högt utväxlar låda :wink:
2.5T tycker jag är utmärkt kompromiss mellan en sugis och en turboladdad motor. Lågtrycksturbo innebär ju att den endast laddar ca 0.5bar (original) vilket inte utsätter komponenterna för extrema temperaturer och tryck, därav lång livslängd. Samtidigt får man en turbokick som är helt tillräcklig i min smak, för vardagskörning.
Innan jag köpte min V70 2.5T, så hade jag läst om att turbomotorer gärna börjar leverera laddtryck vid högre varvtal, som man sällan brukar vid vardagskörning. Men tack vare lågtryckaren som börjar det ladda redan vid 1500-2000 varv.
Kommer nog aldrig välja en sugmotor igen.

Flera gånger när jag läst diskuss[…]

Löjliga priser XC70

Den här kan bli en bra värdemätar[…]

Inte provat men om spridarbilden är fel s&ari[…]