Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jaob
Jag blir tokig på denna bil och vill ha alla tips som ni har som kan hjälpa mig.

Bilen rycker/hugger saknar kraft när man rör gaspedalen i det övre läget. Alltså om man släpper av lite på gasen så rycker det till och likadant när man trycker ned den lite (den är fortfarande nedtryckt med gas alltså). Bilen känns riktigt slö och tvekar också i början på lågt varvtal.
Kan även uppstå i jämn fart tex 90km/h då kan den börja rycka rejält (känns som man hålller på att få soppatorsk )

Trycker man pedalen i botten så märker man inte av ryckningarna på samma sätt när man får högre varv på motorn.
Och man märker direkt om felet är där när man startar bilen och åker iväg sen kan det räcka med att man stänger av bilen efter en sväng och startar den igen strax efter då går bilen som den ska igen utan någon tedens till ryckningar och problem.
och så håller det på nästan varje dag.

Idag var bilen inne på verkstad och dem kunde inte lösa problemet men dem provkörde bilen och förstod mitt problem.
Han sa att den misstände.
Dem hitta Inga felkoder som tydde på något galet.
Dem kollade programvaran till gasspjället.
Det ända dem sa var att antingen köra vidare tills det blev värre så att felet är där hela tiden då är det lättare att felsöka eller också börja byta ut delar men det är inte så ekonomiskt.
Dem trodde inte heller på att det var gaspedalgivaren som jag har funderat på.

Det är en v70N-01 2,4T
gått 23 000 mil
Manuell Växellåda

* Gasspjäll är bytt och det är rätt programvara i och även den senaste. (Atech2)
* Tändstift är bytt för ca 1000 mil sedan (Volvo orginal)
* Farthållaren fungerar (dock rycker bilen med denna inkopplad med)
* Den är servad som den ska enligt schema.
* LMM bytt för ca 2 år sedan (Bochs Mekonomen)
* Magnetventil (bytt i sommras)
* Jag får upp en felkod "ibland" ECM-91B7 och denna pekar på gasspjället men gissar på att problemet ligger någon annanstans.

Verkstaden tyckte jag skulle testa en annan LMM om jag kunde låna en av någon men jag har beställt en ny nu (bra pris)
vad ska man sedan börja med att byta ut, tändspolar ?

PPC = ingen hjälp
Vida = ingen hjälp
Verkstad =ingen hjälp
Senast redigerad av 2 jaob, redigerad totalt 0 gång.
av rid54
Ursäkta, men om du får upp en felkod som pekar på gasspjället och ditt problem låter som det skulle kunna ha med gasspjället att göra, varför vill du då i stället byta ut LMM? Iofs är spjället nytt, men vad är största sannolikheten: att ECU tar fel på vilken koponent som trasslar eller att en ny pryl har en defekt. Jag vet inte, men borde inte en verkstad kunna analysera detta lite bättre så du får ett begrepp om läget. Tycker man... Misständningar och fel i tändspolarna borde väl också generera felkoder?
av jaob
rid54 skrev:Ursäkta, men om du får upp en felkod som pekar på gasspjället och ditt problem låter som det skulle kunna ha med gasspjället att göra, varför vill du då i stället byta ut LMM? Iofs är spjället nytt, men vad är största sannolikheten: att ECU tar fel på vilken koponent som trasslar eller att en ny pryl har en defekt. Jag vet inte, men borde inte en verkstad kunna analysera detta lite bättre så du får ett begrepp om läget. Tycker man... Misständningar och fel i tändspolarna borde väl också generera felkoder?
Anledningen till att jag tvivlar på gasspjället är att jag har provat med 2st nya från Atech med samma problem på bilen så därför känns det som att det lutar åt något annat ? Om jag har förstått rätt så kan tex: LMM sätta felkod på gasspjället om denna är defekt. (har jag läst på forumet)

Fanns som sagt va inga felkoder som var satta när dem kolla på verkstaden.
Och han föreslog att jag skulle testa en annan LMM om jag hade möjlighet att tex låna en..

Men då han inte ville ha betalt så kände jag att jag kunde köpa en ny LMM istället för felsökningskostnaden.
Då jag inte har tillgång att låna någon LMM...

Men jag har som sagt ingen aning om vad felet kan vara och inte dem heller vad gör man då ?
Senast redigerad av 1 jaob, redigerad totalt 0 gånger.
av jaob
Triad skrev:Är där gjort ett etm test? Hur såg det ut?

Har ju hänt tidigare att nya etm har varit kassa. De är ju trots allt bara renoverade.
Törs jag inte svara på faktist... jag har sagt att det sitter ett nytt spjällhus på som är renoverat så det visste dem om.
och har provat 2st spjällhus från Atech2 men det är samma fel på bilen.
Senast redigerad av 1 jaob, redigerad totalt 0 gånger.
av jaob
Nexus skrev:Tändspolar?
Enligt verkstaden kunde det även vara såna som krångla men enligt dem gick det inte att vara säker på detta...
ända man kunde göra var att montera nya och se om felet är kvar.

Är som sagt svårt också när felet kommer och går lite som det vill...

Jag tror inte på att bara köpa en ny och byta en efter en och se om det blir bättre. Kan ju vara fler som är trasiga ?
av jaob
rid54 skrev:Vad mer exakt betyder den felkod du nämner i början? Det kan ju vara nåt med kablaget till den nämnda komponenten också och inte själva prylen, liksom.
Lista fel för: ECU ECM med kod 91B7
ECM-91B7 Gasspjällenhet
ECM-91B7 Gasspjällenhet, internt fel
ECM-91B7 Gasspjällenhet, internt fel. Felaktig signal
ECM-91B7 Gasspjällenhet. Felaktig signal

Så står det på ppc diagnostic.

Ska gå över kablaget igen nån dag snart och göra rent diverse kontakter och se om något ser konstigt ut.
Dock gick dem över lite kontakter och smörjde upp på verkstaden sa han, men det blev ingen skillnad.
Hej
Har en 2,4 T 00 och känner mycket väl till din beskrivnig av symtomen, rycker och hoppar ibland så man är rädd att slita sönder nägot i automaten, för att efter en omstart gå helt okej, felkoder pekade på turbosystemet och i bland på spjällhuset, jag gick i genom vacumsystemet och bytte lite vacumslangar samt givare utan resultat.
Nå för att göra en lång historia kort så kom jag problemet på spåren vid ett besök hos bilprovningen där dom konstaterade ett förhöjt lambdavärde, läste på lite grand lambdan till våra bilar. det finns 2 stycken en på grenröret som är en reglersond samt en på katten som är en diagnosond, reglersonden har en uppskattad livslängd på ca 16000 mil.
Jag bytte ut reglersonden och problemen försvann (och bilprovningen blev nöjd vid återbesöket)
Det kan säkert finnas en massa orsaker till dessa symtom som du beskriver men jag tyckte jag skulle tipsa dig om detta eftersom symtomen var lika som för mig
lycka till med felsökningen
Becke

jag slår dig med 1år 2016 kö[…]

Vart hämtar jag 12V på T8

@FForsberg, var det här du tog + då? (i[…]

Ja, hade där varit fel på någon s[…]

Gissar att ombordladdaren är knas.