- ons 27 nov 2013, 17:39
Jag blir tokig på denna bil och vill ha alla tips som ni har som kan hjälpa mig.
Bilen rycker/hugger saknar kraft när man rör gaspedalen i det övre läget. Alltså om man släpper av lite på gasen så rycker det till och likadant när man trycker ned den lite (den är fortfarande nedtryckt med gas alltså). Bilen känns riktigt slö och tvekar också i början på lågt varvtal.
Kan även uppstå i jämn fart tex 90km/h då kan den börja rycka rejält (känns som man hålller på att få soppatorsk )
Trycker man pedalen i botten så märker man inte av ryckningarna på samma sätt när man får högre varv på motorn.
Och man märker direkt om felet är där när man startar bilen och åker iväg sen kan det räcka med att man stänger av bilen efter en sväng och startar den igen strax efter då går bilen som den ska igen utan någon tedens till ryckningar och problem.
och så håller det på nästan varje dag.
Idag var bilen inne på verkstad och dem kunde inte lösa problemet men dem provkörde bilen och förstod mitt problem.
Han sa att den misstände.
Dem hitta Inga felkoder som tydde på något galet.
Dem kollade programvaran till gasspjället.
Det ända dem sa var att antingen köra vidare tills det blev värre så att felet är där hela tiden då är det lättare att felsöka eller också börja byta ut delar men det är inte så ekonomiskt.
Dem trodde inte heller på att det var gaspedalgivaren som jag har funderat på.
Det är en v70N-01 2,4T
gått 23 000 mil
Manuell Växellåda
* Gasspjäll är bytt och det är rätt programvara i och även den senaste. (Atech2)
* Tändstift är bytt för ca 1000 mil sedan (Volvo orginal)
* Farthållaren fungerar (dock rycker bilen med denna inkopplad med)
* Den är servad som den ska enligt schema.
* LMM bytt för ca 2 år sedan (Bochs Mekonomen)
* Magnetventil (bytt i sommras)
* Jag får upp en felkod "ibland" ECM-91B7 och denna pekar på gasspjället men gissar på att problemet ligger någon annanstans.
Verkstaden tyckte jag skulle testa en annan LMM om jag kunde låna en av någon men jag har beställt en ny nu (bra pris)
vad ska man sedan börja med att byta ut, tändspolar ?
PPC = ingen hjälp
Vida = ingen hjälp
Verkstad =ingen hjälp
Bilen rycker/hugger saknar kraft när man rör gaspedalen i det övre läget. Alltså om man släpper av lite på gasen så rycker det till och likadant när man trycker ned den lite (den är fortfarande nedtryckt med gas alltså). Bilen känns riktigt slö och tvekar också i början på lågt varvtal.
Kan även uppstå i jämn fart tex 90km/h då kan den börja rycka rejält (känns som man hålller på att få soppatorsk )
Trycker man pedalen i botten så märker man inte av ryckningarna på samma sätt när man får högre varv på motorn.
Och man märker direkt om felet är där när man startar bilen och åker iväg sen kan det räcka med att man stänger av bilen efter en sväng och startar den igen strax efter då går bilen som den ska igen utan någon tedens till ryckningar och problem.
och så håller det på nästan varje dag.
Idag var bilen inne på verkstad och dem kunde inte lösa problemet men dem provkörde bilen och förstod mitt problem.
Han sa att den misstände.
Dem hitta Inga felkoder som tydde på något galet.
Dem kollade programvaran till gasspjället.
Det ända dem sa var att antingen köra vidare tills det blev värre så att felet är där hela tiden då är det lättare att felsöka eller också börja byta ut delar men det är inte så ekonomiskt.
Dem trodde inte heller på att det var gaspedalgivaren som jag har funderat på.
Det är en v70N-01 2,4T
gått 23 000 mil
Manuell Växellåda
* Gasspjäll är bytt och det är rätt programvara i och även den senaste. (Atech2)
* Tändstift är bytt för ca 1000 mil sedan (Volvo orginal)
* Farthållaren fungerar (dock rycker bilen med denna inkopplad med)
* Den är servad som den ska enligt schema.
* LMM bytt för ca 2 år sedan (Bochs Mekonomen)
* Magnetventil (bytt i sommras)
* Jag får upp en felkod "ibland" ECM-91B7 och denna pekar på gasspjället men gissar på att problemet ligger någon annanstans.
Verkstaden tyckte jag skulle testa en annan LMM om jag kunde låna en av någon men jag har beställt en ny nu (bra pris)
vad ska man sedan börja med att byta ut, tändspolar ?
PPC = ingen hjälp
Vida = ingen hjälp
Verkstad =ingen hjälp
Senast redigerad av 2 jaob, redigerad totalt 0 gång.

- By FredrikR