Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lucif3r skrev:Likabra att du byter lådan? Snacka om amatörer...

Volvo vill alltid byta hela delen, Din koppling är slut blir komplett motor och drivline byte... Kolla med ett företag så bara sysslar med växellådor. Då kommer du undan billigare samt att dom vet vad dom sysslar med:)
Nu har jag fått ytterligare en felkod, nu pekar den även på kamaxelgivaren.
Övriga felkoder i bilen är katalysator och överväxelns solenoid.
Jag har nu kört 1½ år med lysande motorlampa och blinkande pil.
Bilen startar å går precis som vanligt, det enda jag märker är att den växlar/drar annorlunda när pilen blinkar.

Men åter till kamaxelgivaren, brukar de ens starta/fungera om den givaren är trasig? Kan den bli "dålig" men ändå funka? Kan den bli skitig och behöva rengöras för att funka igen?
Jag har besiktningstid om en månad, hade tänkt hålla ut till dess och invänta "domen"...dvs blir totala repkostnaden för hög så skiter jag i det. Det verkar som den bara driver på framhjulen när man backar också, framåt finns det dock liv i bakhjulen, går ju sladda! ;)

Känns lite surt om man ska behöva ge upp en bil som är rostfri, rak i plåten, fin i lacken, i princip fullt utrustad osv men jag kan väl inte kosta på den hur mycket som helst heller... :???:
Nu hade jag för bråttom och skrev fel.
Bilen ger felkod P0013, info här: http://www.engine-light-help.com/P0013- ... light.html

Visste inte att min motor hade ett VCT-system :oops:

Märks som sagt ingen förändring på bilen, startar å går precis som den alltid gjort men tänder motorlampan betydligt snabbare än tidigare.

Fyra veckor till besiktning så om bilen fortsätter gå bra så gör jag inget åt den innan bes...och blir den godkänd på allt utom ev. motorlampan och blinkande pilen så bör man väl kunna ta lös mätarhuset och bygla dessa med t.ex. servicelampa el nåt?
Bara för att få genom den tänker jag...skulle gärna vilja ha nåt konkretare symptom innan man börjar felsöka/reparera/köpa nya delar....
Var bor du?

Om motorlampan lyser och du tror det beror på katalysatorn så kan du väl köpa en billig katalysator på biltema eller en begagnad. Känns enklare och kanske billigare en att koppla om huset? Dessutom så så lagar du felet.

vad gäller solenoiden så hade jag samma problem som dig och jag lämnade in bilen för byte av solenoid och den kostade ca 1000 kr och bytet kostade 1000 kr och har funkat i tre år. Enda gången jag lämnar in bilen på Volvo är när det krävs special verktyg som inte vanliga verkstäder har.
Bor en bra bit från Sthlm :)

Självklart kan jag byta katten, men borde inte avgasvärdena vara dåliga på nåt vis ifall katalysatorn är trasig? Ifjol var värdena helt ok.
Får den nedslag på avgasvärdena på bes så är det ju en annan femma, då har man nåt att gå på.

2 tusen för att byta överväxelns solenoid? Lät ju som ett mkt bra pris, till mig sa de ca 10+material om jag minns rätt.
Motorn kan tända miljölampan.
Automatväxellåda kan tända miljölampan likaså om den inte sköter sej.
Ett tips är att du koncentrerar dej på växellådan i första hand. Det är den som ger symtomen.
Se till att få växellådans styrdon urläst ordentligt av någon med rätt utrustning. Se om det styrdonet verkligen har gett felkod.
Det har hänt genom åren på bilar jag felsökt att växellådans styrdon triggar motorstyrdonet att tända motorlampan precis som om en felkod satts. Utan att där finns en lagrad kod.
Som resultat av denna tändning så försätts växellådan i limphome läge och du får ett symtom.
Åtgärden då är att byta växellådans styrdon. Så se till så bilen blir felsökt innan du börjar byta saker.
Vilken lampa är det du kallar miljölampan?
Min bil tänder motorlampan (orange, med en bild av en motor), samt växellådslampan (orange blinkande pil).
Bilen är felsökt av Volvo-märkesverkstad som jag skrev tidigare i tråden. De rekommenderade mig att byta lockup-solenoid + katalysator för tot. ca 20tkr.
Detta var före den började ge felkod P0013, den koden har bara funnits några veckor nu...
På "motorlampan" ger den även P0422, den koden har återkommit i 1½ år nu...

Växellåds-koden tolkas av en enkel OBD-läsare som P0380 vilket givetvis är felaktigt på en bensinare, men jag har själv med Vol-FCR samt två verkstäder, ovan nämnda märkesverkstad samt en oberoende bilverkstad med "rätt" utrustning fått samma resultat, lockup-solenoiden.

Jag känner mig nu i det läget att jag vill köra bilen så länge som möjligt för minsta möjliga pengar.
Pga att kod P0013 tänder motorlampan mycket snabbare än P0422 så kommer jag troligen få problem hos bilprovningen om en månad...

Är det krångligt att ta lös mätarhuset på en sån här?
Det bör väl fungera att bygla motor+vxl-lampan från t.ex. oljetryck för att få bilen genom besiktning.
Jag har inte för avsikt att sedan sälja den till någon ovetande utan att tala om problemen!
Idag tog jag lös själva VCT-ventilen (vet inte vad den heter på Volvo-språk?). Verkar ha samma funktion som en Vanos-solenoid på en Bmw...
Spola den först med Bräkleen, sen fyllde jag den med WD-40 och lät verka en stund, hällde ur och upprepade en gång till. Sen blåste jag rent med tryckluft och en dusch Oxide cleaner på kontakten. Återmonterade och släckte motorlampan...som ännu inte har börjat lysa! *Ta i trä*
Hoppas att åtminstone det felet var så enkelt :)

För er som undrar kan jag meddela att den sitter under den lilla kåpan uppe på motorn (2st torx T-27 + två st "snäpplås" mot kamremskåpan), strax intill tändspole nr1 (eller blir det nr5?), rakt ovanpå avgaskammen så jag antar att det är den som justeras...
Spolning av automatlåda

Kan det verkligen stämma? Vi har bytt olja[…]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&[…]

Ström och genomföring verkar inte s&arin[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Var ut och körde ca 5 mil, men det är no[…]