Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jessicas
Jag har köpt en volvo v70-01 som fungerar bra och sånt. Men jag tycker det är väldigt högt dånande ljud från avgassystemet/ljuddämparn? Jag vet att bilen har ett nytt rostfritt avgassystem men går det på något sätt att få bilen lite tystare? Eller är det beroende på vilket avgassystem man har?

Hjälp en okunnig, bilen är bra och fin i övrigt men jag hade så gärna velat ha den lite tystare.
av Malish
Ja, det beror en del på vad för avgassystem som sitter på.
Gissar att tidigare ägare bytt till ett grövre avgassystem med "öppnare" ljuddämpare.
av Jessicas
Vad kostar det ca att byta till ett tystare? Bilen är näst intill perfekt i övrigt. Funderar bara på vad jag ev ska säga till verkstan så dom inte lurar på mig något.
Användarvisningsbild
av darkien
rostfritt standardsystem ger ett hårdare ljud i sig jämfört ett "vanligt" standardsystem men är de så den rent dånar då de är de troligen monterat ett sportsystem på den idag misstänker tidigare ägare var av yngre generation isf ;)
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Kan du se hur många ljuddämpare det sitter monterade nu, har du möjlighet att fota systemet och lägga upp en bild här?
av Jessicas
Okej, jag fick ett tips om att det ev gick att svetsa fast ett kryss av grov ståltråd i sista röret i slutet på systemet, det slår i sönder ljudvågorna och sänker därmed ljudet? Om jag förstod det rätt? Är detta något som kan kännas igen?

Jag är ju dock tokokunnig om allt sånt här så finns det verkstäder som fixar sånt om man ber dom? ??:-/

Jag ska försöka ta en bild.
Användarvisningsbild
av Sunschreem
Vet att många sätter japanhistorier på dom, fult som stryk o låter fan. Har du någorlunda orginal bör du knappt kunna se slutröret därbak. Ser du en halv dämpare så sitter där en sport-ditto.
av Jessicas
Hm, sluröret sticker inte ut särskilt långt, ett par få cm kanske. Ser vanligt ut, eller så som jag tycker dom flesta ser ut, ganska så smalt rör :oops:

Dock så läste jag att man kan sätta på en avgasförlängare som på så sätt skulle minska bullret? Eller minskade det bara bullret i kupén? Usch vad jag känner mig okunnig. Men jag vill dock komma undan så billigt som möjligt och hitta det lättaste sättet att minska bullret.
Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa […]

Injektorer

Tänkt lossgöra ventilkåpan fö[…]

Fick tillbaka hastighetsmätaren idag. Montera[…]

Trasig taklucka

Biltema har 3mm plexiglas. Skär ut lämpl[…]