Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla goa Volvo-ägare.
Jag har några bekymmer med bilen så jag skulle behöva lite tips och erfarenheter från er.
Först lite bilinfo:
V70 uttagen juli 2008 2.0F 5000mil de flesta barnsjukdomarna är fixade tex krånglande dörrlås vid kyla, kärvande elhissar osv.
Fel nummer ett:
1. Höger bakdörr vill inte låsa ordentligt, utan knappen går ner en bit och man kan genom att rycka ett flertal gånger på handtaget öppna dörren och larmet går. Tyvärr ger detta falsklarm så grannarna hatar mig.
Jag har Googlat och lossat dörrsidor, dock utan framgång finns det något man kan göra utan att lämna in bilen för byte av låsenhet för typ 5500kr per dörr?

2. Förar dörren har börjat gå tungt, så man knappt kan kasta igen dörren utan den stannar innan den en går i lås. Jag har provat att smörja men det känns som något behöver justeras. Det går även att dra i handtaget och släppa försiktigt då står handtaget kvar i utdraget läge. Det hjälpte inte att smörja utan det känns som om handtaget borde justeras.
Hur får man bort handtaget utan att riva hela dörren?

Det vart väldigt mycket text och jag hoppas ni förstår vad jag menar :wink:

En service handbok vore inte fel om det fanns.
Tack på förhand
//Froggen
Även mitt dörrhandtag i förardörren kan ibland kärva, och vill då bli kvar i utdraget läge. Sprayolja i flaska med lång snabel, som skickas in i hålet där handtaget går in i dörren, har hittills avhjälpt detta problem. Det har uppstått några få gånger under tiden jag haft bilen, företrädesvis på vintern, när allt går trögare i största allmänhet.
Behöver också hjälp.

Har samma problem (nr1) som som Froggan, men min bakdörr låser sig ibland.

Har letat i flera forum och hittat massa olika förslag:
1. Att det kan vara en givare i låset som inte funkar pga fukt. Detta skall då pockas isär och torkas o smörjas.
2. Att det kan vara något av stagen som behöver justeras.
3. Att motorn skall vara trasig men det känns ju konstigt då den låser sig ibland.

Ok
Skall nog kunna lyckas med något av denna men behöver lite mer input om:
1. HUR plockar man isär låset? ta loss dörrsida, tar loss det utifrån?
2. VILKET stag behöver justeras.

Vidare så har även jag googlat på hur man får loss dörrsidan

OM någon har fler tips så välkomnas det.

Tack
/MHE

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]