Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjoho, så var det då dags för att ta med min älskling till BP.
Bilen är fortfrande en 460 GL från 1994 med 2.0liters motorn.
Det som jag funderar på är att motorn bluddrar vilket om jag inte missminner mig helt fel beror på att Luftmassagivaren? ger fel signal så motorn går fett(vilket även börjat märkas på min bensinförbrukning som gått upp rätt mycket senaste tiden). Detta plus att jag egentligen borde spänna handbromsvajern får mig fundera på om jag ska ta en kväll och fixa alltet eller om jag ska chansa på att få igenom henne.

vad tycker ni? familjen min lär väl inte vara så jätteglada om jag bosätter mig i verkstaden när jag kommer hem och hälsar på i jul och jobbar på dagarna. Finns det nån chans att få henne grön utan att fixa det ovan?
Användarvisningsbild
av vetten
En service före besöket hos bilprovning är väl att rekomendera, oljebyte och filter, kanske luftfiltret också är det så att du tycker att den bluddrar och går fett så kommer ju det att visa sej på utsläppen med ombesiktning som följd :( att justera handbromsen är ju en enkel och snabb sak det andra felet kan ju vara lite knepigare att fixa om du har osis men ofta på våra bilar så sitter felen i dåliga kontakter som har ärjat ihop så en rengöring av alla kontakter som du hittar är ju inte helt fel det är bra om du smörjer in dom med "Lågtemperaturfett" efteråt för att motverka framtida problem då det hållet fukten ute (det finns att köpa hos volvo) kolla gärna så att den inte tar tjuvluft nånstans, enkelt att kolla med startgas, men spruta inte på varma delar pga. brandfaran

vetten
av Cicaro
Så var den besiktigad en tvåa på parkeringsbromsen(misstänkte det men chansade pga tidsbrist) den åtgärdar jag imorgon, en uppsmörjning av kontakterna till alla givare i motorutrymmet resultetrade i perfekta avgasvärden och en bensinförbrukning på 0,61 istället för 1,3 liter milen vilket även plånboken gillar :P

Någo nsom vet vad det är för nyckel som man spänner handbromsen med? Torx nånting? behöver även sätta dit en hydralslang vänster fram som tydligen inte satt i fästet, måste dom ha slarvat på verkstaden när do mfixade bilen innan jag köpte den för jag kunde inte ens se att den satt fel innan beiktningskillen visade mig höger fram hur den skulle istta, men det skulle bara vara att göra rent och trycka ner i fästet igen.

Sen så hittade han några småsaker att anmärka på, bl.a. lite rost som jag får åtgärda men ingen skriftlig anmärkning och så måste jag fixa bandet som går runt batteriet eftersom det gått av vid fästpunkten(men det var bara muntlig anmärkning eftersom batteriet stod still och inte gick att flytta då bandet är i såpass kraftigt stål att du måste ta i för att kunna lyfta upp det så batteriet kan röra sig...
Användarvisningsbild
av vetten
Kul att det funkade med en rengöring av kontakterna och en lägre bensinföbrukning tackar man ju inte nej till. (:-) Till handbromsjusteringen behöver du två olika insexnycklar: Lock till justerskruven 5mm. Justerskruv 4mm. Locket kan ju sitta lite fastrostat så att man ibland får ta till våld :-} men med hjälp av en huggmejsel och hammare så brukar det lösa sej. Lycka till :-)-)

vetten
av Cicaro
Sådär nyss hemkommen från verkstaden, handbromsvajern åtdragen på justerskruven mitt under bilen så den tar lite redan på första hacket och sen tar rejält redan på tredje fjärde och däcken är låsta på 5-6 hacket... hoppas det räcker även om den itne tar 100% jämt så verkade det hjälpa.. hydralslangen på plats och allting är kalrt för att försöka få den igenom ombesiktningen.. om den inte går igenom nu får det vänta till sommaren eller nån helg lite senare i vår dessväre :( för imorgon em. åkerj ag hem till sthlm och sen upp till åre och så är skolan igång igen och man inte har råd med bilen till vardags :/
Användarvisningsbild
av Dobermann
Handbromsen behöver inte ta jämt, räcker att den tar bra på båda sidor, samt att det finns tillräckligt med rörelsereserv kvar i spaken
av Cicaro
Märkte det.. nu är bilen godkänd :)

sköööönt eftersom jag inte kommer ha tid att mecka på ett tag nu :'(
Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.

Ett körnslag och en vänsterborr så[…]