Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bobie81
Ska iväg o kika på en v70 d5 2,4l -02 idag och undrar om det är något att satsa på? Har gått 33900 mil kamrem bytt vid 32200 mil. Ser allmänt fräsch ut för dom milen. Är en manuell. Hur är motorn på dom? Håller den ngr tusen mil till? Har en audi a6 3.0 idag o kör 10 mil per dag till jobbet så blir för dyrt o pendla med den. Så tänkte ta en diesel. Firman vill ha 27500 kr för den. För dyrt?
av Arne
Motorn är inga problem, den går många tusen mil till. Vad du kan kolla är kombiinstrumentet, det är rätt vanligt att på -02 & -03 slutar kombiinstrumentet att fungera. Kolla alla dess funktioner. När den gått så pass mycket så kan det vara värt att kolla länkarmsbussningarna (de inre) de brukar börja ge med sig. Inga rostproblem att tala om ifall du är bosatt i norra Sverige och bilen gått där hela tiden. Jag antar att priset är därefter så man får väl tåla lite defekter på en sådan bil. Har själv en S60 D5 manuellt växlad -02 som gått 45000 mil och enda bekymret jag haft är kombiinnstrumentet, i övrigt har det bara varit slitdelar som bytts.
av baztubox
kolla bussningarna i länkarmarna, (Kolla däckslitaget så ser du hur framvagnens kondition är)

Vad det gäller rost så är det hjulhusen fram, skarven i mellan innerskärm och ytterskärm, annars så är det en jädra bra bil förövrigt.

Och om det är en Automatlåda kör skiten ur den så den verkligen får jobba, stå med motorn igång +5min med lådan i P-läge, lägg i Driven slår det då så är lådan slut. och om den växlar mjukt kolla när dom bytte olja i lådan senast.

Sen en annan grej som kan vara bra är att lyfta av kåpan och kolla noga runt spridarna och rören efter eventuellt läckage!

Sen ska man alltid kolla oljan. Är det lite olja i fråga/kolla service boken när senaste servicen va!
av bobie81
Blev inget köp. Var allmänt sliten invändigt och vibrerade mkt tyckte jag, typ när man stod still och körde. Vibrerade i gaspedalen och förar dörren. Ingen servicebok men klisterlapp för kamrem som va bytt förra året iaf

Jo, man tycker ju det. Vilket krångel!

Hej, Jag är ingen mekaniker så detta f[…]

Elpriset

:-D 25,2 kWh idag. Helt rena och snygga paneler. B[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Ja , det där är för tätt mell[…]