Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hermansson80
Hej

Ny här och även nybliven ägare till en XC90 2,5T -04 som bruksbil, VAG mek och VW frälst till vardag men volvo rulla stabilt :mrgreen: Mitt problem är med styrningen att göra, vid stillastående och även när du ska ratta ur från parkering så smäller/klonka det till i styrning, detta sker princip strax innan du når fullt rattutslag. Skiftade till v-däck fredags och kände då igenom framvagn utan finna något glapp. Finns det något kännt problem med styrväxel ? lätt å fin i styrning och inget du märker av vid körning direkt, utan just när du står still och rattar samt då vid rullning och rattar ?:-/ läst mig till om vissa modeller att rattaxel knut kärvar eller fjäderbens lagringar. Lite novis meka volvo så tacksam för tips om mitt problem

mvh tobias
av hermansson80
Kottens60 skrev:Kan det vara så attisk har dåligt med servoolja? Det har du säkert kollat men man vet ju aldrig!
kollat och va ok nivå !
av hermansson80
Besiktiga bilen i dag U.A bad om extra kontroll framvagn men dom hitta inget glapp. Har trafiksäkerhets garantin och hoppars kunna nyttja denna bara ja hittar förbannade felet. Glappet känns som sagt endast med bil på tomgång och man rattar och när man kör fram/bak från tex p-ruta. vid stillastående med motor avstäng hörs inget eller inget glapp. Hört någon nämna något om det går justera styrväxeln
av hermansson80
jobbarkompis har polare på volvo, åkt upp till honom i dag och fick ett utlåtande och utskrift på justera styrväxeln, fanns tekniskt meddelande med exakta felsymptom jag har så blir kolla detta på jobbet i morgon. fjäderbens lagring låter inte troligt, aldrig varit med om likande på VAG bilarna med kassa lagringar :| fundra byta ut lite chassie delar bara för att :) så lär byta lagringar, bussningar osv

jag slår dig med 1år 2016 kö[…]

Vart hämtar jag 12V på T8

@FForsberg, var det här du tog + då? (i[…]

Ja, hade där varit fel på någon s[…]

Gissar att ombordladdaren är knas.