Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av zalmondorro
Hur funkar det om man köper denna bil UTAN dieselvärmare ?? Hur funkar värmen på vintern räcker den till m.m. ????
Är det svårt dyrt att eftermontera ??
Användarvisningsbild
av bem
Finns i alla fall beg dieselvärmare på bildelsbasen.se
Det är Webasto värmare i V70. Köpa ny blir nog en dyr historia.
Sen finns tidur till värmaren om du önskar det också, men det vet jag ej hur det funkar för eftermontage men tiduret är en mjukvarugrej som kostar runt 3-3,5 tkr.

Finns det verkligen V70 2.4D utan värmare? En av de största fördelarna att ha en Volvo diesel (på vintern) är just dieselvärmaren. Men den kanske inte var standardmonterad längre tillbaka?

/Bo
av mattish
Alla svensksålda har väl dieselvärmaren?
Eller är det en importbil du tittar på?

Övriga märken har sällan dieselvärmare standardmonterat, men det finns andra sätt för att få upp tempen. Bland annat kan man ha en elvärmare, men det är nog främst för kupévärme.
Användarvisningsbild
av xerent
Var bor du? Bor du i Skåne / Götaland klarar du dig utan. Du får tänka på att du sliter på motorn väldigt när den är kall, men det går att köra utan.

Jag har för mig att dieselvärmare inte går att eftermontera, men kan ha fel. Motorvärmare bör du alltid kunna montera efteråt.

Jag är oerhört tacksam över min dieselvärmare, men sen bor jag i södra Norrland också, vilket märks på temperaturerna.
Användarvisningsbild
av zalmondorro
Bor mellan Östersund o Umeå har såhar lagt den bilen åt sidan
westlund i Wärmdö har en fin importare till rätt kurs men den pallar inte mitt klimat
tack för svaren
Användarvisningsbild
av apersson850
Nu har du tänkt om, men för den som fortfarande funderar kan jag nämna att jag gjorde experimentet att köra samma sträcka, med ungefär samma temperatur (-12°C) två dagar i rad, med och utan värmaren igång. Detta alltså utan att ha kört värmaren före motorstart, utan bara som hjälp när bilen väl var igång.

Efter drygt 2 km började det värma i bilen när värmaren var igång. Utan värmaren tog det drygt 10 km innan det började värma någorlunda, och 15 km innan motorn var ordentligt varm.
Användarvisningsbild
av xerent
zalmondorro skrev:Bor mellan Östersund o Umeå har såhar lagt den bilen åt sidan
westlund i Wärmdö har en fin importare till rätt kurs men den pallar inte mitt klimat
tack för svaren
Antagligen därför den är billigare då :)

Personligen skulle jag välja bort all annan utrustning förutom motorn innan jag prioriterade bort värmaren :) Glöm inte köpa en batteriladdare också! Dieselvärmaren tömmer batteriet åt dig om du inte kör långt (med bilen) efter varje körning (med värmaren).
Användarvisningsbild
av VolvoB20
xerent skrev: Du får tänka på att du sliter på motorn väldigt när den är kall, men det går att köra utan.
Volvo själva sade till mig att dagens syntet-oljor och material smörjer från -45 grader och det alltså inte sliter om det inte är kallare än så och det var därför man plockade bort temperaturmätaren från instrumenten då den information ej längre behövs.

Vem ska man lita på i detta ?:-/
Användarvisningsbild
av bem
Hm... man har ju hört att motorvärmare skall vara så bra för motorn och minska slitaget men är det som du säger och man använder bra syntetolja kanske slitaget är försumbart även när det är riktigt kallt neråt de temperaturer du nämde. Fast jag tar nog det säkra före det osäkra och ser till att motorn om möjligt är varm innan jag vrider på nyckeln när det är så kallt.
/Bo
Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenh&arin[…]

Backlampa

Jo den har jag sett men, vill hitta billigare alte[…]

Nej de har vi inte kontrollerat den har ju rulla[…]

Självklart är det Beg delar jag letar ef[…]