Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvoc70cab
Kör med ett däcktryck på 2,7 bar med sommardäck. Min fråga är, gäller samma för vinterdäck? (Bilen är en XC60)

Läste nedanstående

Tips!

Med rätt däcktryck sparar du mellan 3-5% av dina bränslekostnader.
Att bara ha 80% av rekommenderat däcktryck sänker livslängden på dina däck med 20%.
Att bara ha 70% av rekommenderat däcktryck sänker livslängden på dina däck med 50%.

OBS!

Tänk på att aldrig fylla ditt däck över det skrivna maxtrycket som finns på däckets utsida.

För rekommenderat däcktryck från biltillverkaren, kontrollera anvisningarna i tankluckan eller i instruktionsboken.
Användarvisningsbild
av skyrazer
Att rekommendera är att trycka i ca 0,2 bar extra på vintern (när hjulet är kallt, alltså innan körning).
Detta då ett par minusgrader kan göra att lufttrycket sänker sig i hjulet och plötsligt hamnar du under normaltryck.
Hade jag vart som du så hade jag kört vidare med 2,7 även på vintern (dock med ovanstående i minnet).
(Jag kör med 2,9 bar i mina 235/35 R19 dubbade för att få det så lättrullat som möjligt)
Användarvisningsbild
av Perra83
På de flesta däck står det MAX 51PSI och det blir om jag inte minns fel ca 3,6bar. På sommardäcken 17" och 18" så brukar jag ha 3bar, det är då inte för mycket eller för lite. Samma maxtryck finns även på vinterdäcken (Nokian hakka R 17" 205/50) Skulle kanske kunna släppa ut ett par tiondelar..? Det rullar i alla fall lätt.

Stort tack för hjälpen här på[…]

Hej Efter Byte av styrservon så är det[…]

Har du eller har haft felkod måste du nolla […]

B230F går fett

På en original BTR lossar du den klena vakuu[…]