Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Primus
En ny tjänstebil måste beställas så den levereras v10-14. Önskan vore en XC60 D3 Aut och då utgår jag från att den kommer bli miljöklassad för det måste jag välja. Alternativet är en V60 D4 Aut. Och nu ser jag att de börjar krypa in i mars(v 10) som leveransbesked. Så klart kan jag vänta två veckor till. Men sedan? Vet vi något om hur bilföretagen resonerar kring lansering av nya motorer? Jag har varit intresserad av bilar hela mitt liv och ännu har jag inte sett något systematiskt beteende som går att analysera.

Årsmodeller och facelift följer ofta vissa cykler. Men inte motoruppdateringar enligt mig. Så jag har inte så mycket att gå på. Så hur länge skulle ni våga vänta? 1 vecka, 2, 3, 4 eller fem veckor?
av s6025t
Volvo har 2 ÄT (ändringstillfälle) per år i normala fall. Senaste åren har det varit Vecka 20 med ny årsmodell o Vecka 46 nu senast med nya motorer o Sensus Connect t.ex
Så att de skulle komma med fler nya motorer innan Vecka 20 är inte troligt Volvo måste få bilar o nya motorer testade o godkända med Co2 utsläpp t.ex o det uppdateras vid dessa 2 tillfällen
av PFA
Primus skrev:
PFA skrev:Så...V60 Aut eller XC60 Man? Vad blir det :)
Min börda att bära är redan så stor... Ta inte upp man.. :wink:
Sorry ;) Är man van vid automat så är det svårt att vara utan, jag vet, men du får en jättefin bil hur du än gör.
av Primus
PFA skrev:
Primus skrev:
PFA skrev:Så...V60 Aut eller XC60 Man? Vad blir det :)
Min börda att bära är redan så stor... Ta inte upp man.. :wink:
Sorry ;) Är man van vid automat så är det svårt att vara utan, jag vet, men du får en jättefin bil hur du än gör.
Och om dessutom väldigt många av resorna går i Stockholmsköerna känns automat nästan givet.
Användarvisningsbild
av V9097
En ny manuell bil är också väldigt lättkörd och smidig. Jag kör själv manuell i stockholmsområdet och fastnar då och då i megaköer. Jag har inte ångrat mitt val.

Jag hade valt xc60 D4 manuell!
av Primus
V9097 skrev:En ny manuell bil är också väldigt lättkörd och smidig. Jag kör själv manuell i stockholmsområdet och fastnar då och då i megaköer. Jag har inte ångrat mitt val.

Men tycker du inte att det är otroligt tråkigt att sitta där med kopplingen och dutta hela tiden? Klart i-landsproblem, men ändå...

Jag hade manuell fram till ca 2004. Tyckte det var hopplöst i köerna.
Användarvisningsbild
av V9097
Primus skrev:
V9097 skrev:En ny manuell bil är också väldigt lättkörd och smidig. Jag kör själv manuell i stockholmsområdet och fastnar då och då i megaköer. Jag har inte ångrat mitt val.

Men tycker du inte att det är otroligt tråkigt att sitta där med kopplingen och dutta hela tiden? Klart i-landsproblem, men ändå...

Jag hade manuell fram till ca 2004. Tyckte det var hopplöst i köerna.
Konstigt nog så tycker jag inte det är tröttsamt alls. Däremot är det jobbigt i min äldre bil där kopplingen går tungt, och växlingarna inte går lika smidigt.
Grymt bekvämt med nyare Volvo är att de ger lite automatisk grundgas när man släpper upp kopplingen. Trodde jag skulle ogilla den funktionen, men det är riktigt bekvämt till exempel vid fickparering eller kö.
Första dagarna med bilen fick jag trots allt gubbstopp ett par gånger, man blir rätt försvånad när bilen startar om automatiskt! Jag antar att alla manuella bilar med start/stopp funkar så.
av perhall
Att den startar om automatiskt är ju utmärkt, utom de tre första gångerna då man trycker på knappen och stänger av samtidigt som den självstartar...
Val av aut/man tycker jag beror på biltyp men också på lådan. BMW har en bra manuell låda och en utmärkt 8-växlad automat som sällan får en att sakna manuell. Merca tycker jag också är typisk automatbil pga att den inte är så sportig och att de har bra automater. Volvo och Audi kör jag gärna manuell.
PH

då behöver du en låssmed dom kan […]

Hej, har fått rost vid gångjärnet[…]

Olje pumpen hur mycket glapp spel ska det vara i e[…]

760 tändningslås?

Den startar direkt om man drar en kabel från[…]