Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev:Jag har kört för lite mil för att dra några slutsatser, men kan det ha varit en lite "halvtaskig" BTR jag haft innan?
SA4AQS skrev:Det kan ha varit en dålig btr ja
Jag har ju ändå kollat bränsletrycket flera gånger och det har legat "inom värdena", nu har jag en "fast" monterad manometer (i motorrummet) så jag har "stenkoll"

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Lite uppdatering
Tankat 3 ggr sen sist jag skrev, mellan 1.1 och 1.15l/mil. Då med AC på konstant, bara korta sräckor och några rundor med släp ("provkört" och besiktigat båt trailern) Efter sista tankningen "skruvade" jag ner trycket till 2,0bar igen (kört på 2,3bar) och genast går den som en klocka på tomgång och slutar "smårycka" med AC-n på. Har även besiktigat bilen (med 2,0bar), blankt papper och lite beröm för en vähållen bil (det var mörkt) Avgasvärdena var helt ok
CO 0.01
CO 2 0.05 (på varv)
HC 33
Lambda 1,01

HC går nog att få ner lite till, det är dags för olja och filter. Kört nästan 500mil sedan förra besiktningen (2012-10-01).
Nog verkar det som envisheten vinner i längden, det verkar riktigt bra nu. Ska bli spännande och se vad den "tar" till nästa tankning. Ska köra hem "några ton" med grus och mur sten närmsta veckorna, så allt under 1,3 godkänner jag

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Flyttade över detta hit också.
päpplet skrev:Jag tror snarare på att du får ut mer av att höja bränsletrycket för att få en finare dimma (och bättre förbränning) och istället stoppa i mindre spridare.
lennarte skrev:Intressant teori, väldigt intressant. När jag var på skroten och letade rails med mätutag, hade jag ett sådant med 4st spridare i handen. Röret passade inte på min (16V) och spridarna är ju inte samma så jag satte tillbaka det. I så fall skulle jag "åka och hämta" dom spridarna... 16V spridare är ju inte så lätta att hitta, men 8V spridare finns ju hur många som helst. Återkommer, f--n vad enkelt det kan vara ibland när man får en "spark åt rätt håll". Är det samma spridare på alla 8V (utom turbon då förstås) även senare (den jag hade i handen var en -94 tror jag). Detta måste givetvis vara den rätta vägen.
.

Kom och tänka på det där med hög och låg "omiga". Skiljer det på det på 16V mot 8V motorn? Finns det någon "lista" på vilka spridare som finns till 7/900 "vanlig" 8V motor

Mvh
Lennart
av Rådlös
Den här tabellen kanske är känd för dig sedan tidigare? http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm

Det finns ju långt fler typer av spridare än vad det finns tändstift till bilar, så det är en del att bläddra i. Dessvärre finns det ingen korsreferens så att man kan söka på en bil- eller motortyp. Men med lite ihärdighet kanske man får ut något nyttigt ändå.
Användarvisningsbild
av SA4AQS
Är bara turbo som har låg ohmiga spridare.
Den där sidan skulle inte jag lita fullt på.

Här är några från Volvos egna publikationer
Kod: Markera allt
0 280 150 734 Svarta till B230F med lh2.2 87-88 flödar 137.15 cm³/min vid 2.5 bar
0 280 150 749 Färg? till B234F med lh2.4 89- flödar 214 cm³/min vid 3.0 bar
0 280 150 762 Gula till B230F/FB/FD med lh2.4 89- flödar 185 cm³/min vid 3.0 bar
Användarvisningsbild
av lennarte
Tackar, tackar. Gula får det bli. Dom var gula, dom jag satte tillbaka. Ska kolla vilken färg jag har. Jag tror dom är röda. I alla fall blir det nog originalen igen till våren, då känner jag mig nog redo för E85 igen.
Såg att Volvo skrev 3,0bar, det är ju utan vakuum, så om rätt ska vara rätt så har jag i så fall 2,5bar nu då. Mätt utan vakuum.

Mvh
Lennart

Dom är/har varit vita. Eller kanske beige. Vete f--n vad jag fått röda ifrån
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
Attarns vad långt bak denna tråd hamnat, den var inte lätt att hitta.
Var och tankade i veckan, 1,22l/mil blev det denna gång. Jag har kört ganska mycket (och tungt) med släp (AC-n på nästan hela tiden). Bygger en stenmur, så det har varit mycket jord bort och grus hit + då murstenarna. Jag tycker det är en ganska ok förbrukning. Har kört hela tiden med ett bränsletryck på 2,5bar (mätt utan vakuum), höjde trycket till 2,7bar efter jag tankat för att se vad det gör. Tomgången har varit lite "orolig" och jag testade "fullgaskörning" ett par km, samma sträcka som jag provade för knappt 2 år sedan. Då varvade den ut hela vägen tills varvstoppet slog till (6200rpm, 195km/tim), nu orkade den inte längre än till 185km/tim. Båda fallen körde jag på 4-ans växel (overdriven funkade inte då). Jag har fått ner förbrukningen runt 3dl/mil sedan dess, det ska väl märkas någonstans.
Nya spridare ligger "på is" så länge, tänkte skaffa "ett helt paket" med pump + filter och spridare från en "nyare" 940 sm inte har gått så mycket när tiden räcker till. Nu ska jag ut och "färdigställa" muren, lägga på vinterdäcken på båda bilarna och försöka hinna med att "plocka ner" och smörja upp bromsarna på Volvon. VW-n fick det gjort i våras. Brukar göra det varje år, det skadar inte.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Nu har jag tankat igen, 1,1l/mil, fortfarande med släp då och då men utan AC. Bränsletrycket ligger på 2,7bar och bilen går som en "riktig" GLT med 16V motor. Nu i helgen håller jag på med lite service. Har haft bort kardanaxeln och bytt mittre lagring. Kollade korsen väldigt noga, verkar helt Ok. Det sitter en skruv i korsen som man kan skruva ut och fylla på nytt fett. Det trodde jag försvann på -70-talet. Det började vibrera för någon månad sedan så jag köpte "grejer" så jag kunde fixa det när jag ändå skull hissa upp bilen för vinterdäcken, men får lämna tillbaka korsen. Har även "haft nere" "luckan" på overdriven och gjort rent silen och filtret och ska hälla på ny olja. Ska skifta till vinterdäcken och plocka isär bromsarna för uppsmörjning, det gör jag varje år. Ska även plocka ner handbromsen och "svetsa i" staget mellan backarna och smörja upp lederna ordentligt. Det är 4 år sedan sist. Givetvis olja och filter till motorn.
Kanske dags att avsluta denna tråd nu ? Eller tror någon att det går att få ner få ner förbrukningen mer? Vid "långkörning" (8 mil i "rask takt") tog den ju bara 0,86 (2,5bar bränsletryck), ändå låg jag över 100km/tim övervägande delen av vägen

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Vix
lennarte skrev: Kanske dags att avsluta denna tråd nu ? Eller tror någon att det går att få ner få ner förbrukningen mer? Vid "långkörning" (8 mil i "rask takt") tog den ju bara 0,86 (2,5bar bränsletryck), ändå låg jag över 100km/tim övervägande delen av vägen
Har äntligen fått tag på en fungerande trippmätare (hoppas jag!) så kan återkomma med vad min dricker. Den är nog inte lika frisk som din men har på känn att den ligger runt litern oservad än sålänge, men är ju alltid nåt att jämföra med. Blir blandad körning,dubbdäck och utan OD nu dock :).

MVH
Användarvisningsbild
av Kompe
Kul att bilen börjar gå som den ska :-DD 8)
Tycker du får lägga upp en bild på din 16V efter 16 sidor och snart 4 års diskussioner :lol: :wink:
Får hoppas på att den fortsätter att gå bra nu bara ;-//
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
Tungt lastad 945

Någon spm kör med något liknande […]

Milkostnaden på nya bilar har dragit ivä[…]

Private Lady From Your Town - No Selfie - Anonymou[…]

Nu har jag fått uppdateringen till min V90 C[…]