Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av eddiekarlsson
Tjena jag har en s40 -00 som drar tjuvström, ibland laddar den ur batteriet på en natt och ibland håller den 2-3 veckor. det är ett nytt batteri så inte det som är felet och generatorn laddar bra, 14,37v.
Om jag lossar pluskabeln och mäter mellan polen så visar den 0,17A, om jag skruvar bort pluskabeln från generatorn när jag mäter så hoppar den ner på 0,02A. Om jag lossar den lilla kabeln från generatorn så är det ingen skillnad.Då måste det väl vara generatorn som är trasig eller? Är det diodfel i generatorn eller vad kan gå sönder på en genarator?
av julisgranis
Om det är diodfel brukar batterilampan lysa på instrumentpanelen, det gjorde min iaf när en diod var trasig. Generatorn är ingen förbrukare så den drar ju ingen ström, däremot så är det antagligen mer kopplat på generatorns pluspol.

Vet inte hur det är just på volvo, men på en ford jag bytte generator på satt startmotorn kopplad dit som i sin tur är kopplad till någon annan komponent osv.
av rid54
Dina mätningar antyder att generatorn drar 150 mA från batteriet när den inte laddar. Det är inte normalt och antyder att nåt är fel. Kan vara nån diod som är dålig om det inte finns andra kabla inblandade (som antyddes av julisgranis).
av rid54
Koppla loss -från generatorn- både den tunna ledningen (från laddlampan) och den tjocka till systemet/batteriet, men se till att generatorn är jordad med kabel, om det finns en sådan. Mät med strömmätare om det går någon ström när du kopplar mätaren från batteriets + -pol till generatorns utgång för tjocka kabeln. Om denna ström är mer än några milliampère har generatorn nog nåt internt problem. Tror inte man behöver göra fler mätningar... jag skulle i alla fall döma ut generatorn på den mätningen. Exakt vad som är fel är ju svårare att komma åt, men om man vill ta isär och kolla/rengöra/mäta så är det ju inte någon omöjlighet. Annars kanske en tripp till något bilvaruhus är det bästa.

Tillägg: man KAN oftast löda in nya diodbryggor; åtminstone förr fanns dessa att få tag i som reservdel hos firmor som lagar sådana här saker. Har man tid kan man nog få den fixad hos någon sådan verkstad, men jag vet inte om det är "lönsamt".
av eddiekarlsson
jag lät + kabeln sitta kvar på batteriet och mätte till generatorn då visade den 0,16A
det är bara och kasta generatorn antar jag?
av rid54
Det känns för mig som det är fel med så mycket läckström. Dock kan den strömstyrkan inte dra ur batteriet över en natt, utan det skulle ta några hundra timmar att tömma ett OK batteri på det sättet. Det kan vara värt att leta vidare efter någon annan strömtjuv. Moderna bilar har ju en del elprylar inbyggda. Så kasta inte generatorn innan du hittat rätt strömtjuv...

Du kan lossa batteriets pluspolsko medan ännu generatorn är borkopplad och mäta strömmen från pluspolen till polskon. Då får du reda på om något annat drar ström. Försäkra dig om att instrumentet tål minst 10 A; du bör ha tändningen avslagen.
av rid54
Jo... men 150 mA kan inte dra ur batteriet över natt, om det är ordentligt laddat. Kan något ha varit påkopplat som P-ljus, innerbelysning eller radio eller nåt de gånger du fått batteriet tömt?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Så här ser jag på det:
-batteriet i en bil är sällan laddat till mer än kanske 70% under normala förhållanden.
-batteriet behöver inte vara helt tomt för att bilen inte ska starta.

Slutsats: 150mA kan räcka för att på något dygn dra ur tillräckligt för att det inte ska gå att starta.

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]