Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av alan
Jag håller på att bli tokig: För ca ett år sedan så dog bilen utanför besiktningen... Knuffade bilen till Volvo som rekommenderade motorbyte då det troligen var topplocks ras.
Bilen bogserades hem och efter några månader så fick en pensionär som har jobbat som bilmekaniker byta motor, köpte motor och fick en bränsle pump på köpet från bildemo i Uppsala. Efter några månader väntan fick jag bilen tillbaka och fick även veta att det inte var något fel på toppen på min gamla motor utan det var någon vibrationsdämpare som var lös?

Tyvärr så gick bilen dåligt efter bytet så jag kollade felkoder och då fick jag felkoden ign timming control. så jag åkte till volvo för att justera pumpen utan någon förbättring, därefter bytte jag bränslefilter och LLM utan någon förbättring.

Dock så upptäckte jag att om jag kopplade ur kontakten på LMM så gick bilen bättre (slutade svart ryka) men gick fortfarande dåligt. Nu står bilen på volvo igen som tycker jag skall skrota bilen.. Eller prova att byta bränsle pump igen för 8000 kr...

Vad tycken ni jag skall göra fortfarande felkod ign timming kontroll... Har lagat bilen för över 20 000 kr och har en bil som går som skit. :|
av Stridsvagnsteknikern
Jag säger bara JÖSSES! Vem ställde diagnosen? Roy o Rogers bilservice eller?

Ska jag gissa rakt ut så står både kam och pump åt pepparn. Dieslar är enkla och att misslyckas så kapitalt av en auktoriserad märkesverkstad eller en gammal mek, ja vad ska man säga? Jag skulle iallafall inte skrota och hade du funnits i närheten av mig (Katrineholm) skulle jag tagit det som en rolig utmaning för jag har både verktyg, specialinstrument för att nolla motorn och kunskap.
av alan
Jag hade gladeligen åkt till dig, en i verkstan på Volvo har en 850 tdi som han kört massa år, och han var inne på att det troligen var kam remmen som stod fel? Men efter några dagar så verkar dom ändrat sig och trodde det var fel på pumpen? Som tur var så hade jag pumpen kvar som jag bytte tidigare i samband med motorbytet då jag fick en pump monterad på motorn när jag köpte motorn på bildemo i Uppsala. Så jag tror ni har rätt antigen står kam remmen fel eller så är pumpen kass? Men Volvo menar att den står rätt när man gör en dynamisk inställning.

Men med tanke på hur mycket pengar jag lagt up på bilen och hur mycket tid det har tagit så kunde jag köpt en annan bil och skrotat den här.

Men nästa gång jag får några större problem med bilen blir det bilskrot och så köper jag en miljöbilsklassad diesel som inte har gått så långt, det kanske är lite som att svära i kyrkan men det lutar år en BMW 318d :-O)
av Stridsvagnsteknikern
Den där "dynamiska" inställningen har jag konstaterat, den kan man skita i. Det viktigaste är ju att pumpen börjar spruta vid rätt tidpunkt i förhållande till kolvens läge så flamfronten hinner utveckla sig "lagom" innan kolven är i övre dödläget och det vet man bara säkert om man ställer med klocka på pumpen. Pumpen är ju en rotorpump så slut,,,,,nää, då får dom allt komma med nåt bättre för det går iallafall inte jag på. Antingen sprutar den och motorn startar eller så sprutar den inte och motorn är död, nåt mellanting finns inte. "Hur jag vet det", tja, det är ju ett antal pumpar jag rivit och renoverat genom åren och då har dom suttit i traktorer mm. och haft ett hårt liv.

Att säkert veta är att mäta och låta bli att gissa och det borde dom på Volvo veta men verkstäderna numera består ju bara av reservdelsbytare som har gissningstävlan och så får kunden stå för hela kalaset oavsett om bilen går eller inte. Jag har inte ett dugg till övers för "auktoriserade" märkesverkstäder längre för först ljuger dom och sen låter det "kom in med bilen" även om det bara är ett enkelt skitfel som dom vet vad det är utan att ens se bilen.
av *pettson*
Eftersom kilen på vevaxeldrevet brukar ge sej på dessa VAG dieslar så kan jag endast gissa hur den är otakten kom till.
Ta du en titt om kilen är kvar..
Volvo vet ingenting om någonting när det gäller dessa VAG dieslar. Dom vill inte kännas vid dom alls. Eller ja.. Volvo verkar inte vilja kännas vid nåt alls som är äldre än 5år, såvida då inte det är en modell som funnits längre.
Det är knappt att V70 01-> finns med på intressekartan.

En bekant jobbar med att sälja reservdelar. Det är delar som säljs till allehanda verkstäder. Av honom har jag låtit förstå att det är förbannat mycket gissningar och mycket grin på verkstäderna över att få betala för att lämna tillbaka sakerna. Exempel V50 läcker olja. Då beställer man ett oljetråg, förstår iden då det händer att dom spricker. När tråget inte var sprucket, för.. ja man hade ju gissat med bilen på parkeringen, ja då ska man lämna tillbaka det nya tråget och helst ska då den som skickade tråget stå för tur och returkostnaderna samt återlagringen. Remskivor, kopplingar, topplock till och med. Ja allt mellan himmel och jord beställer man hem för att sen returnera det som om det vore ett bibliotek. Det ISTÄLLET för att felsöka och skaffa rätt delar från början. Jag har lite svårt att se vinsten i att göra vilda gissningar.
av Stridsvagnsteknikern
Jag har just tipsat en bekant över nätet på att bara för att motorn dricker vatten och värmen slutar funka så betyder det inte helt säkert nytt topplock som Volvo påstod utan då kan packningen i locket på expansionskärlet spruckit. Han var ut och tittade och, jadå, den var i två bitar. Nu är det ju så med Volvo att köpa en ny packning går inte, man får köpa hela expansionskärlet för en hel massa pengar men o-ringen är ju uppfunnen och kostar en femma och funkar lika bra. :mrgreen:
av Gjerdingen
Är du bosatt i Uppsala så ska du åka till Storstockholms bilbärgning Uppsala, där finns det en kille som fixar pumpar och kan allt om detta!!

Han har byggt ett rum för att enbart fixa pumpar, Magnus heter han :)

Hoppas de går bra! Köper gärna annars en till v70tdi då jag själv har en V70 tdi -99 :)

Mvh Kim
av alan
Nu har jag hämtat bilen och den fungerar bra efter att dom bytte bränslepump. Känns bara rätt surt. För jag vart rätt glad när jag fick veta att jag fick en bränslepump på köpet när jag fick motorn. Jag tänkte nu har jag sparat lite pengar. Med det kostade nästan 10. 000 extra innan det visade sig att min gratis pump var trasig, då jag han byta LMM mätare felsökningsavgift nya luftfilter och bränslefilter samt byte pump igen ( till min gamla ). Skulle inte förvåna mig om bilen som motorn kommer från skrotades på grund av motorproblem :???:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja, det är dyrt att lämna iväg bilen på felsökning... :|
Sen är det ju extra kul när verkstaden bara står och kliar sig i huvudet typ och börjar gissa sig fram... Gissa kan man väl likagärna göra själv hemma, man lämnar ju iväg bilen för att få hjälp av någon med kompetens...
av Stridsvagnsteknikern
Lucif3r skrev:Ja, det är dyrt att lämna iväg bilen på felsökning... :|
Sen är det ju extra kul när verkstaden bara står och kliar sig i huvudet typ och börjar gissa sig fram... Gissa kan man väl likagärna göra själv hemma, man lämnar ju iväg bilen för att få hjälp av någon med kompetens...
Exakt, jag har just nu en Passat som är på väg in som ingen verkstad fixar felet med att den drar ur batteriet klarar att fixa. Dom köpte min Skoda Felicia och jag fick den som inbyte och jag vet var felet är, en läckande diod i generatorn garanterat för då blir det sådär. Sen var det en massa elfel också, alltså billigt att fixa och säkert 0:- i reservdelar, bara "lite vanlig allmän lagning".

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&[…]

Ström och genomföring verkar inte s&arin[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Var ut och körde ca 5 mil, men det är no[…]

Finns väl på skroten och nya på v[…]