Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v70man
Hej,

Behörer hjälp asap och är mkt tacksam för all hjälp eftersom jag själv är okunnig på bilar.

Felkod: ABS-0010 Hjulsensor vänster fram Signal saknas.

Felet är att ABS, STC och motorlampan/avgasreningslampan tänds ibland. Olika när men ibland under körning, ibland vid start. Cruise control fungerar också bara ibland.

ABS givare bytt 2ggr, en gång med biltema del och en gång med orginal Volvo del. Inget hjälpte. Kransen ser ok ut. Nu lutar det åt

ABS-styrenheten, men eftersom den kostar mycket och jag lagt mkt pengar på denna bil ca 20 000kr på 6mån, vill jag ta alla kunniga och duktiga råd innan jag investerar ca 2500kr på en beg ABS styrenhet.

Så är det rimligt att det är ABS styrenhet? Eller vad kan det annars/också vara?

MVH
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja, nu är du ju i fel forumsdel, så jag vet inte om ABS-enheten är likadan som på våra bilar. Men på våra (850, S70, V70 första gen.) så kan lödningarna i boxen spricka med åren. Dock på våra bilar är det höger bak det brukar gnällas om då. Lösningen på det är iaf att öppna boxen och löda om dom punkterna... Men som sagt vet jag inte om V70N har samma problem...

Har du kollat kablaget? Det är väl inte allt för ovanligt att det är skadat. Att farthållaren inte fungerar hör ihop med ABS-problemet, då bilen tar hastigheten ifrån ABS-givarna.

Edit: lol, nexus flyttade tråden medans jag skrev :P
av v70man
Lucif3r skrev:Ja, nu är du ju i fel forumsdel, så jag vet inte om ABS-enheten är likadan som på våra bilar. Men på våra (850, S70, V70 första gen.) så kan lödningarna i boxen spricka med åren. Dock på våra bilar är det höger bak det brukar gnällas om då. Lösningen på det är iaf att öppna boxen och löda om dom punkterna... Men som sagt vet jag inte om V70N har samma problem...

Har du kollat kablaget? Det är väl inte allt för ovanligt att det är skadat. Att farthållaren inte fungerar hör ihop med ABS-problemet, då bilen tar hastigheten ifrån ABS-givarna.

Edit: lol, nexus flyttade tråden medans jag skrev :P
Tack för info!

Nej har ej kollat kablaget, vet inte ens vad det är. Men då vet jag STC, ABS och cruise control hör i hop. Så då hör kanske även motorlampan/avgasreningslampan till samma problem?

Och om jag ställer frågan såhär, är det värt att chansa för 2500kr och köpa en beg ABS-styrenhet och montera denna eller hur kan jag gardera mig innan jag köper den?
Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hittade 10mm djupt ytterligare. Detta är slut[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Drog du åt bärarmarna med bilen upphiss[…]

Airbag

Jag har en S60 T 01a, som jag har fått prob[…]

Tyvärr lär ditt problem återkomma,[…]