- fre 22 nov 2013, 12:13
#807818
Hej!
För att förklara problemet. fick i somras ett läckage på lilla gummislangen bakom motorn - bytte den men körde ett tag utan glykol, så nu för nån månad sen då det började bli kallt så tömde jag systemet helt och fyllde på med ny glykol.
Första 2 veckorna funkade värmen som vanligt, tempmätaren visade allt som vanligt och inget var galet. För en vecka sen ungefär så hade jag kört ca en mil, värme-mätaren är på medel men helt plötsligt börjar den stiga till max så jag stannar men redan efter 30 sekunder har tempen sjunkit till normal nivå. Fortsätter köra och ser då att tempmätaren gör snabba svängningar och går från normal visning till max, ibland ligger den kvar ett tag men växlar hyfsat snabbt mellan normal och varm. Öppnar jag huven och kollar upplever jag den absolut inte som överhettad men den är väldigt mycket varmare på vänstersidan framifrån och rätt kall på nedre högra slangen som kommer från kylaren.
I samband med detta upplever jag att värmen i kupen blivit väldigt dålig, så jag beställer ny termostat.
Igår monterade jag ny termostat (från skruvat, gamla var volvo original - båda 90 grader), då nivån vid bytet var rätt låg så läckte inget vatten ut - och jag återfyllde efter bytet till "normal" nivå, dels i slangen från termostathuset direkt ner i kylaren samt sen i expansionskärlet efter allt var monterat tillbaka.
Kör igång bilen och den står i 15-20 minuter, värmen är tilbaka i kupen och mätaren står på normal nivå. Åker iväg och kör ca 5-6 kilometer, då höjs tempmätaren på nytt mot max och det blåser genast kallare luft i kupén. stannar efter vägen och då kommer lite mer värme tillbaka och tempmätaren går ner på normal nivå. Känner jag på slangarna är vänster sida varm, men höger rätt kall.
Vad kan vara galet? När jag häller vätskan i slangen ner i kylaren så kommer det genast ut genom termostathuset med slangen bortmonterad, så vattnet går runt. Kan det vara fel nånstans bara i värmepaketet? Är tempgivaren koko i samband med detta, för jag upplever inte att bilen blir onormalt varm på nåt sätt förutom mätaren, tycker att den stiger alldeles för fort och sen återgår när man stannar för att det ska vara normalt.
Vad har ni för råd? Har sökt och sökt men har tyvärr bara möjlighet från jobbet och vissa sidor blir spärrade - var skulle ni fortsätta felsöka? Kan vattenpumpen göra att cirkulationen blir dålig, men varför blir den då inte varm på tempmätare och jag har värme i kupen då den står på tomgång ?
Bytte för 2 år sen kamrem på Volvo- verkstad och bad dem då i samband byta vattenpump, fick tillbaka bilen utan att de bytt vattenpumpen med kommentaren att den aldrig går sönder på denna motor. (2.0 T5-94).
Tänkte imorgon ta och ta loss alla slangar och spola systemet för att se om det är något knas, då det inte försvinner någon kylarvätska borde det inte vara något läckage -kan det bara vara luft? hur luftar jag isåfall bäst?
Är -10 nu på dagarna och inte så kul skruva då jag får göra det ute på gården, har god tillgång till verktyg och skaplig kunskap skruva men motivationen är väl inte på topp då jag har en del annat som ska fixas före besiktning så jag vill gärna inte ta några omvägar om nån har några bra tips i detta läge.
För att förklara problemet. fick i somras ett läckage på lilla gummislangen bakom motorn - bytte den men körde ett tag utan glykol, så nu för nån månad sen då det började bli kallt så tömde jag systemet helt och fyllde på med ny glykol.
Första 2 veckorna funkade värmen som vanligt, tempmätaren visade allt som vanligt och inget var galet. För en vecka sen ungefär så hade jag kört ca en mil, värme-mätaren är på medel men helt plötsligt börjar den stiga till max så jag stannar men redan efter 30 sekunder har tempen sjunkit till normal nivå. Fortsätter köra och ser då att tempmätaren gör snabba svängningar och går från normal visning till max, ibland ligger den kvar ett tag men växlar hyfsat snabbt mellan normal och varm. Öppnar jag huven och kollar upplever jag den absolut inte som överhettad men den är väldigt mycket varmare på vänstersidan framifrån och rätt kall på nedre högra slangen som kommer från kylaren.
I samband med detta upplever jag att värmen i kupen blivit väldigt dålig, så jag beställer ny termostat.
Igår monterade jag ny termostat (från skruvat, gamla var volvo original - båda 90 grader), då nivån vid bytet var rätt låg så läckte inget vatten ut - och jag återfyllde efter bytet till "normal" nivå, dels i slangen från termostathuset direkt ner i kylaren samt sen i expansionskärlet efter allt var monterat tillbaka.
Kör igång bilen och den står i 15-20 minuter, värmen är tilbaka i kupen och mätaren står på normal nivå. Åker iväg och kör ca 5-6 kilometer, då höjs tempmätaren på nytt mot max och det blåser genast kallare luft i kupén. stannar efter vägen och då kommer lite mer värme tillbaka och tempmätaren går ner på normal nivå. Känner jag på slangarna är vänster sida varm, men höger rätt kall.
Vad kan vara galet? När jag häller vätskan i slangen ner i kylaren så kommer det genast ut genom termostathuset med slangen bortmonterad, så vattnet går runt. Kan det vara fel nånstans bara i värmepaketet? Är tempgivaren koko i samband med detta, för jag upplever inte att bilen blir onormalt varm på nåt sätt förutom mätaren, tycker att den stiger alldeles för fort och sen återgår när man stannar för att det ska vara normalt.
Vad har ni för råd? Har sökt och sökt men har tyvärr bara möjlighet från jobbet och vissa sidor blir spärrade - var skulle ni fortsätta felsöka? Kan vattenpumpen göra att cirkulationen blir dålig, men varför blir den då inte varm på tempmätare och jag har värme i kupen då den står på tomgång ?
Bytte för 2 år sen kamrem på Volvo- verkstad och bad dem då i samband byta vattenpump, fick tillbaka bilen utan att de bytt vattenpumpen med kommentaren att den aldrig går sönder på denna motor. (2.0 T5-94).
Tänkte imorgon ta och ta loss alla slangar och spola systemet för att se om det är något knas, då det inte försvinner någon kylarvätska borde det inte vara något läckage -kan det bara vara luft? hur luftar jag isåfall bäst?
Är -10 nu på dagarna och inte så kul skruva då jag får göra det ute på gården, har god tillgång till verktyg och skaplig kunskap skruva men motivationen är väl inte på topp då jag har en del annat som ska fixas före besiktning så jag vill gärna inte ta några omvägar om nån har några bra tips i detta läge.