Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
En fråga till TS, hur fick du reda på skadan? Hade du bara tur kanske. Hur många får sådana skador åtgärdade, utan att köparen blir informerad.
av Adrian544
Svar till SvenB: jo, säljaren meddelade mig dagen innan jag skulle hämta ut bilen och berättade öppet om skadan, och jag fick möjlighet att själv se bilen. Det var mer än denna bilen som blivit skadad under trailer-transporten till bilfirman.
Användarvisningsbild
av joel80
Tycker säljaren verkar vara vettig och ärlig genom att han berättat för dig.. berätta om din oro över t.ex lackskyddet och fråga om du kan få extra garantier på det. Så att om det uppstår någon skada vid de områden som blivit lagade ska du hållas ekonomiskt oberörd.

Hur länge har du tänkt ha bilen?
Användarvisningsbild
av joel80
Ok.. när det då gäller bytesvärde blir ju påverkan väldigt liten, för efter så många år är ju värdet på bilen rätt lågt. Då är det ju snarare en försäkran om att rostskyddet är intakt och att reparationsarbetet görs ordentligt (vilket jag tror det görs..).
Användarvisningsbild
av Hilmer
Nya bilar kan vara omlackerade i flera omgångar, alla bilar kan utsättas för skador vid transport och bilar transporteras ju i olika omgångar så mycket kan inträffa på vägen. Och det är mycket ovanligt att en köpare får denna information. Egentligen spelar det mindre roll då garantierna är dom samma, för varför ska du ha längre garanti på en detalj som är omlackerad än vad den har ursprungligen?
Användarvisningsbild
av joel80
Det diskuterades ju hurvida rostakyddet skulle ha påverkats av rejäla stenskott... om det finns någon sanning i att det kan vara då, även om lacken åtgärdas prickfritt, finns ju anledning att ta upp frågan om förlängd garanti.. men det kanske är något som inte går att säga? Alltså att rostskyddet påverkats...
av Droopy
sura56 skrev:
Droopy skrev:Uj,uJ skulle för allt i världen inte ta den bilen om jag så fick den för halva priset, men det är jag det. Det lär ju bli färgskillnad mm och det skulle jag aldrig acceptera på en ny bil. Dessutom är ju bra lackera mer el mindre ett minne blott idag, det är ju lättare snart att hitta en tvåkrona på backen...............................
Då kan du ju aldrig köpa en ny bil, en del bilar är omlackerade delvis redan på fabrikens justeringsavdelning.

Precis och det har jag sett i en del hallar ochså, sprittnya bilar med omlackerade paneler.
Användarvisningsbild
av joel80
Vojje skrev:varför inte läsa köpvillkoren istället :wink:
Absolut.. det är nog bra att ha koll på vad som står, men det går ju också ibland att vädja till handlarens goodwill-konto.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]