Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av anp
När en köpare skriver på ett ägarbevis för ett fordon, övergår försäkringsansvaret omdelbart på köparen.
Säljarens försäkring kanske gäller tills midnatt, eller över helgen. Men det är säljarens försäkring, och inte köparens.
Och få säljare tar nog på sig en skada på sin försäkring, på en bil de nyss sålt till en okänd person. Kanske är jag väldigt elak eller taskig, men jag skulle inte göra det.

För trådförfattarens kompis är det försent, men för alla andra kan det vara av intresse att veta att det går att teckna en gällande försäkring på ett fordon innan man ens har sett/köpt det.
Köper man fordonet så löper försäkringen vidare direkt från första sekund. Köper man inte fordonet så säger man upp försäkringen så fort som möjligt, och ofta utan någon kostnad alls.
Kan kanske variera mellan f-bolag, men det är min erfarenhet avdetta försäkringsförfarande.
Användarvisningsbild
av CarMan
vill inte vara tjurig. vill bara hjälpa till så nån annan inte råkar ut för detta.
så här gör alltid jag.

jag tar reda på regnumret på bilen jag ska titta på o sen ringer jag till mit försäkrings bolag o försäkrar den (på en varda förståss, även om jag ska titta på bilen på hälgen.)

om jag inte köper bilen ringar jag försäkringen o talat om att den inte vart nått köp. detta kostar inte en enda krona!
Användarvisningsbild
av CarMan
sälj de delar du kan få betalt för, förutsatt att du får mer än om du skrotar bilen.
laga den inte, det komer att bli en dyrare affär för dig
av Gud
Och där kom svaret på min fråga. Tack.

Sälj den i delar. Okey, då ska jag säga åt honom att rega sig här och lägga ut en saluannons.

För att inte stöta mig med forumets regler så vill jag inte ha förfrågningar på delar eller liknande i denna tråden. Tack.
av Drogen
anp skrev:När en köpare skriver på ett ägarbevis för ett fordon, övergår försäkringsansvaret omdelbart på köparen.

För trådförfattarens kompis är det försent,
Jag köpte en bil en söndagkväll (på 80-talet). På väg till jobbet måndag morgon totalkvaddade jag den. Säljarens bolag hade kvitto på att jag köpt bilen, mitt bolag hade inga uppgifter på att jag köpt bilen. Alltså vägrade båda bolagen att betala ut något. Jag drev detta ganska hårt eftersom jag inte hade haft en rimlig möjlighet att försäkra bilen tyckte jag. Säljarens representant (Trygg Hansa) hånskrattade åt mig vid ett tillfälle och sa "det förstår du väl lille pojk...".

Till slut kontaktade jag en advokat som hävdade att säljarens bolag är skyldig att medförsäkra bilen upp till 10 dagar under vissa förutsättningar. Han skrev ett brev till Trygg Hansa och hänvisade till någon paragraf. Efter en vecka kom ett utbetalningskort i brevlådan på hela köpsumman plus ränta och advokatkostnad. Jag ger mig f-n på att Trygg Hansa visste detta men försökte komma undan sitt ansvar. Gissa om jag har några försäkringar hos TH längre... ;)

Nu har man dock andra möjligheter plus att det är säkert 20 år sedan så läget är nog annorlunda. Men gigantiska Trygg Hansa hade aldrig betalat ut pengarna bara för att en snubbe från en lite advokatfirma i Oskarshamn skrev ett brev om han inte hade rätt.
av anp
Drogen skrev:
anp skrev:När en köpare skriver på ett ägarbevis för ett fordon, övergår försäkringsansvaret omdelbart på köparen.

Jag köpte en bil en söndagkväll (på 80-talet). På väg till jobbet måndag morgon totalkvaddade jag den. Säljarens bolag hade kvitto på att jag köpt bilen, mitt bolag hade inga uppgifter på att jag köpt bilen. Alltså vägrade båda bolagen att betala ut något. Jag drev detta ganska hårt eftersom jag inte hade haft en rimlig möjlighet att försäkra bilen tyckte jag. Säljarens representant (Trygg Hansa) hånskrattade åt mig vid ett tillfälle och sa "det förstår du väl lille pojk...".

Till slut kontaktade jag en advokat som hävdade att säljarens bolag är skyldig att medförsäkra bilen upp till 10 dagar under vissa förutsättningar. Han skrev ett brev till Trygg Hansa och hänvisade till någon paragraf. Efter en vecka kom ett utbetalningskort i brevlådan på hela köpsumman plus ränta och advokatkostnad. Jag ger mig f-n på att Trygg Hansa visste detta men försökte komma undan sitt ansvar. Gissa om jag har några försäkringar hos TH längre... ;)

Nu har man dock andra möjligheter plus att det är säkert 20 år sedan så läget är nog annorlunda. Men gigantiska Trygg Hansa hade aldrig betalat ut pengarna bara för att en snubbe från en lite advokatfirma i Oskarshamn skrev ett brev om han inte hade rätt.
Medförsäkring är vad jag förstått då en bilägare köper en ny bil, och flyttar över sin gällande försäkring på den nya bilen. Då halkar den gamla bilen med under en kortare period, kanske de 10 dagarna? För att säljaren skall ha en chans att avyttra eller ställa av den gamla bilen utan att behöva skaffa en till försäkring.

Hur försäkringarna såg ut på -80 talet vet jag ej, men har inte sett något exempel i modern tid på at ten bilköpare som kvaddar sin nya och oförsäkrade bil, fått ut ersättning via säljarens försäkring utan dennes medverkan i ärendet.

Personligen tycker jag det verkar underligt om du som säljare skall kunna vara försäkringsansvarig för en sak som någon köpt av dig.
Men jag kan ej svara 100% på hur det är, utan endast så som jag efter mailkontakt med div, f-bolag fått förklarat för mig.

Jag har varit under 14 års tid varit lyckligt ovetande om alla faror vad gäller försäkringar och bilköp. Och som tur är, heller aldrig drabbad av något som krävt f-bolagskontakt vid sådana affärer.
Idag skulle jag aldrig köpa en bil utan att ha försäkrat den innan köp.

F-bolag är för övrigt inga dumskallar. Kan de spara in en utgift genom att ljuga eller undanhålla något. Så tror jag att de gör det.
De vill naturligtvis gå med vinst. och den konsument som inte står på sig blir per automatik lurad vid kontakt med dem.
Men med tanke på hur trogna vi är mot våra f-bolag, så kanske vi vill bli lurade...?

Sedan är Trygg Hansa ett av få f-bolag idag som jag aldrig någonsin, oavsett erbjudanden från deras ( falska, lögnaktiga lismande ) sida. Skulle vilja ha något att göra med.
Användarvisningsbild
av Brainy
Drogen skrev:

Enligt moder som jobbar i branchen och tidigare med just bilförsäkringar säger att denna regel är borttagen sedan länge.

/Anders
Användarvisningsbild
av Janne3
Senast ja sålde en bil ,de va i juni så kunde ja inte avsäga mig försäkringen före vägverket hunnit införa den nya ägarens personuppgifter,som via ägarbytespapperna och postgång kan ta ex antal dagar (gällde hos Folksam och ja tror de flästa kör på det)
Användarvisningsbild
av Loner
CarMan skrev: jag tar reda på regnumret på bilen jag ska titta på o sen ringer jag till mit försäkrings bolag o försäkrar den (på en varda förståss, även om jag ska titta på bilen på hälgen.)
Precis så skall man göra!
Vissa bolag har t.om jouren öppen så du kan ringa 24/7 och få din bil försäkrad (t.ex Länsförsäkringar)

/L
av Daddan
Klippt från Vägverkets hemsida:

//En anmälan om ägarbyte måste komma in till oss inom tio dagar från överlåtelsen på det senast utfärdade registreringsbeviset. Om det tar längre tid för oss att få anmälan, registrerar vi inte det ägarbytesdatum som anges i anmälan utan istället det datum vi får in anmälan. Den nya ägaren ska teckna en trafikförsäkring, om fordonet är trafikförsäkringspliktigt. Försäkringen ska gälla från det ägarbytesdatum som anmäls. Tänk på att den tidigare ägaren är ansvarig för fordonet tills ägarbytet registreras.//

Tyvärr kanske bara trafikförsäkring fanns och då är det tack och godnatt. Annars hade det funkat fint att få pengar från säljarens försäkringsbolag!
V70 2014 D4 181 hk motorlampa

Jag gjorde precis det jobbet i måndags. Ja, […]

Jag har bytt EGR-ventil och rengjort EGR-kylaren p[…]

Sensor innertemperatur Volvo s60 -05

Ska man vara korrekt så är inte det d&a[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

En Volvo laddhybrid är konstruerad för a[…]