Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Idag när jag var ute och körde så började plötsligt bilen att bluddra och motorlampan tändes ihop med ett felmeddelande sänk farten eller växla upp.
När jag startar bilen så låter den som en traktor på tomgång, men går lite renare när jag varvar lite, har kollat slangar osv men hittar inget, finns det någon som har en ide va det kan va.
Hälsn. Trött på bilen.
Sänk farten eller växla upp tyder på övervarv, men jag visste inte att det finns ett felmeddelande som lyder så som du skriver?
Vad är det för bil och modell?
Är den chippad?
/greenbay
Det meddelandet kan komma upp vid höga motor- och/eller växellådstemperaturer, typ vid alpkörning med tungt släp.

Om detta kommer trots att motorn inte är "överhettad" och samtidigt går illa kan betyda en trasig tempgivare.
Nu är reparationen klar. Det lät väldigt illa och hon gick dåligt så jag hade mardrömmar om dyrt ras, men det visade sig vara en tändspole som gett upp. Knappt 1700:- på Volvoverkstaden i Kristianstad och hon mår utmärkt igen. Härligt!

Flera gånger när jag läst diskuss[…]

Löjliga priser XC70

Den här kan bli en bra värdemätar[…]

Inte provat men om spridarbilden är fel s&ari[…]