Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jago
Men om det är samma system som på 940,med en givare för både abs och hastighetsmätare, så borde det inte vara något fel på givaren och inte heller kabelbrott. Eftersom hastighetsmätaren fungerar? Styrdonet som sätter felkod ala 850/x70(höger bak fast felet ligger i styrdonet till abs)? Eller förgreningen till instrument/styrdon?
av Njay
Jago skrev:Men om det är samma system som på 940,med en givare för både abs och hastighetsmätare, så borde det inte vara något fel på givaren och inte heller kabelbrott. Eftersom hastighetsmätaren fungerar? Styrdonet som sätter felkod ala 850/x70(höger bak fast felet ligger i styrdonet till abs)? Eller förgreningen till instrument/styrdon?
Det kan vara så att ABS och hastighetsmätaren går på olika kablar till givaren, kabeln måste ju delas någonstans ifråga, då hastighetsmätaren sitter i instrumenthuset och abs styreneheten i motorrummet. Vet inte exakt hur det där är draget, men det känns som oavsett det är kabeln eller givaren det är glapp i, behöver man kunna få loss givaren? Antingen för att mäta motstånd i kabeln eller för att se om det är mycket smuts i givaren/den är trasig eller om kablarna har fått dålig kontakt mot givaren.
Användarvisningsbild
av lennarte
Njay skrev:Det kan vara så att ABS och hastighetsmätaren går på olika kablar till givaren, kabeln måste ju delas någonstans
På min 745-a går det 2 st kablar till givaren på bakaxeln (samma till givarna fram). Den ena kabeln (en brun) hade ärgat av i kontaktstycket, men hastighetsmätaren fungerade ändå. Felet yttrade sig som så att lampan slocknade efter start och tändes efter ett tag (när jag börjat köra), allt från 10m till en km. Innan lampan tändes funkade ABS-en. Till saken hör också att bilen hade varit från och till utan en fungerande ABS i flera år innan jag övertog den. Den hade t.o.m varit inne på Volvo (flera gånger) utan att något fel hittades.

Mvh
Lennart
av Njay
lennarte skrev:
Njay skrev:Det kan vara så att ABS och hastighetsmätaren går på olika kablar till givaren, kabeln måste ju delas någonstans
På min 745-a går det 2 st kablar till givaren på bakaxeln (samma till givarna fram). Den ena kabeln (en brun) hade ärgat av i kontaktstycket, men hastighetsmätaren fungerade ändå. Felet yttrade sig som så att lampan slocknade efter start och tändes efter ett tag (när jag börjat köra), allt från 10m till en km. Innan lampan tändes funkade ABS-en. Till saken hör också att bilen hade varit från och till utan en fungerande ABS i flera år innan jag övertog den. Den hade t.o.m varit inne på Volvo (flera gånger) utan att något fel hittades.

Mvh
Lennart
Jo, det kan säkert vara något som du nämner. Men det löser inte problemet jag har, dvs att komma åt självaste givaren. Enda jag kan tänka mig är att försöka montera bort handbromsvajern, och sedan försöka komma åt skruven som håller fast givaren och på så sätt kunna dra ned kontakten en bit och på så sätt få lite mer spelutrymme. Men tycker att det var så extremt lite utrymme och att det borde finnas ett bättre alternativ.
Användarvisningsbild
av lennarte
Tänk på att givaren är c;a 5 cm lång och ska rakt ut. I alla falla min ser ut så.

Mvh
Lennart
av Njay
lennarte skrev:Tänk på att givaren är c;a 5 cm lång och ska rakt ut. I alla falla min ser ut så.

Mvh
Lennart
Ok, Tack för hjälpen. Ska ta o göra ett nytt försök imorgon. Tänkte ringa Volvo och se om man kan få något svar där. Men i värsta fall får den väl åka in på verkstad,
Volvo car UX

Jag saknar fader funktionen för högtalar[…]

https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna[…]

Stefans 968

Tog en tur i solen igår, bilen kändes j[…]

Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]