Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av umekille
Kör med dackonline vinterdäck "Kelly" 4-e året nu
förr på 745 nu på 945:an...det enda jag hör är knattret av
dubben i vissa farter...På min Hyundai accent upplever jag
att det är underlaget som styr däcksljudet. Viss sorts asfalt
ger sånt ljud att man tror bilen är sönder.
SvenB skrev:Envisas man med att ha dubbat, får man räkna med mer buller. Det ligger i sakens natur.
Men det är skillnad på däck å däck, dubb behöver inte låta onödigt mycket, har just nu en låne bil v60 -13 med michelin dubb helt acceptabelt ljud, väldigt stor skillnad kontra mina conti. hat alltid kört på dubb så jag kan det här med att dubb har en något högre ljud nivå, men det är skillnad på ljud å ljud :???:
Mina dubbade Hakka SUV låter mindre än sommardäckens Pirelli Scorpion assimetrico. Det varierar otroligt mellan olika däck, man kan inte generalisera och säga att dubbar gör ljudet, speciellt inte i högre hastigheter, då är det annat som låter.

Hakka 7 skall ju enligt alla tester låta som f-n, hakka 8 är tystare.
Michelin X-ICE North är avsevärt tystare än Micheling X-ICE North 2. Hur trean låter vet jag inte.
spaceuser skrev: Tja... på något sätt så blev jag glad. Ja, inte glad för det du råkat ut för, utan för att jag inte är ensam i min upplevelse. Jag har i alla fall fått till ett möte, som ska ske den 21/11 med däckfirman (=där jag köpt bilen). De säger att de vill att jag ska bli nöjd. Undrar hur de tänker. Ska bli intressant. Jag återkommer i ämnet!
Ok hur gick mötet?
x74 skrev:
spaceuser skrev: Tja... på något sätt så blev jag glad. Ja, inte glad för det du råkat ut för, utan för att jag inte är ensam i min upplevelse. Jag har i alla fall fått till ett möte, som ska ske den 21/11 med däckfirman (=där jag köpt bilen). De säger att de vill att jag ska bli nöjd. Undrar hur de tänker. Ska bli intressant. Jag återkommer i ämnet!
Ok hur gick mötet?
Det gick lysande. Skulle ha svarat tidigare idag, men haft fullt upp på jobbet. Jag fick välja mellan att köra vidare runt 200 mil på Continental, som enligt uppgift ska bli avsevärt tystare då, eller att köra på Gislaved Nordfrost istället. Jag valde det senare. Det är möjligt att jag fick valet pga att jag bara hunnit kört 4-5 mil med Continental. Det visade sig vara ett riktigt bra val. Hur det andra skulle ha blivit var jag inte ens nyfiken på och jag tvivlade mycket på att de skulle bli så mycket tystare med dem. Gislaved Nordfrost har jag haft för många år sedan och hade inga negativa vibbar innan och sanneligen inte fått några nu heller. De är väldigt mycket tystare och går liksom mjukar på vägen. Riktigt nöjd efter omständigheterna, måste jag säga, och riktigt bra gjort av återförsäljaren att ge det förslaget. Kan absolut rekommenderas istf Continental, ifall någon överväger.
spaceuser skrev: Det gick lysande. Skulle ha svarat tidigare idag, men haft fullt upp på jobbet. Jag fick välja mellan att köra vidare runt 200 mil på Continental, som enligt uppgift ska bli avsevärt tystare då, eller att köra på Gislaved Nordfrost istället. Jag valde det senare. Det är möjligt att jag fick valet pga att jag bara hunnit kört 4-5 mil med Continental. Det visade sig vara ett riktigt bra val. Hur det andra skulle ha blivit var jag inte ens nyfiken på och jag tvivlade mycket på att de skulle bli så mycket tystare med dem. Gislaved Nordfrost har jag haft för många år sedan och hade inga negativa vibbar innan och sanneligen inte fått några nu heller. De är väldigt mycket tystare och går liksom mjukar på vägen. Riktigt nöjd efter omständigheterna, måste jag säga, och riktigt bra gjort av återförsäljaren att ge det förslaget. Kan absolut rekommenderas istf Continental, ifall någon överväger.
ok, det var service av hög nivå trevligt. en annan lär nog få hoppas på att de 200 milen gör underverk då, jag lär nog aldrig få komma å byta däck, men som sagt de låter hemskt nya conti, som jag skrev tidigare så min låne bils michelin dubb lät närapå lika lite som mina pirelli sommar däck :shock: så med det vet jag ju iallafall att en v60 kan gå tyst trots dubb däck
Jag la på sprillans conti dubb för en månad sen och är närmar mig nu 200 avverkade mil.

Första resan över 100km/h dånade däcken så jag blev illamående. Nu har det blivit knäpp tyst och låter inte mer än sommardäcken.
Dpblad skrev:Jag la på sprillans conti dubb för en månad sen och är närmar mig nu 200 avverkade mil.

Första resan över 100km/h dånade däcken så jag blev illamående. Nu har det blivit knäpp tyst och låter inte mer än sommardäcken.
Mycket intressant, för jag hade i mitt fall svårt att tro på detta. Det är tydligt att det fortfarande sker underverk. Kul att de blev så tysta.
Dpblad skrev:Jag la på sprillans conti dubb för en månad sen och är närmar mig nu 200 avverkade mil.

Härligt härligt, måtte det nu stämmma att mina conti pjuck ochså blir tysta :D
x74 skrev:Kan ta som egen jämförelse att vi har även en v40 -00 med dubbdäck, den har ett lägre bullar från dubbdäcken dock är de inte sprillans men ändå, skulle jag ta en lång tur tar jag hellre gamla v40 än v60 , då v60 låter bra mycket värre då det blir jobbigt efter några mil
Då är ändå V40-00 en riktig bullerburk..
Konstigt elfel

Har du förstärkare till stereon.?? D&aum[…]

Det är i grunden samma motor. Så, ja de[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]