Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MatsGj
Tja
jag har ett jävla problem vi köpte en v70 2,4t 01:a för en månad sen en automat. och inatt när jag var på väg hem ifrån jobbet så kom dem upp i displayen bromsfel service snarast sen började typ alla varningslampor lysa. men jag provade bromsarna och dem fungerade så jag åkte vidare. sen efter nån mil så började det stå elfel service erfodras och då började han gå stötigare o sämre. då stannade jag o provade att stänga av bilen sen starta den igen då lätt han som en skrivare när jag försökte starta det var det enda som hände då provade jag igen. då startade bilen igen och jag åkte vidare men efter några hundra meter så började det varna för både bromsfel och elfel och absbroms fel och stcfel sen gick bilen typ i 10 km hände inget när jag tryckte på gasen så jag rullade på några 100 meter till halvljuset vart sämre o sämre sen kom det upp bromsfel stanna omgående. då svängde jag in på våran grusväg o då hade jag knappt styrfart. då stängde jag av bilen sen försökte jag starta den igen men det hände inget då han tickade bara som en skrivare typ men ingen mätare rörde sig eller nåt. då gick jag hem o hämtade andra bilen o provade med startkablar då startade den direkt men dör så fort jag tar bort startkablarna o tikar så fort jag försöker starta den han tikar nu även när jag försökte sätta på varningsblinkers så nu står han på en mörk grusväg o väntar på bärgare han skulle komma om en timma. har du någon aning om vad det kan vara för nåt????

Och den har sen vi köpte den varit lite skum med tankmätarn för när det är under kvartstank så hoppar tankmätarn när till botten och sen så är det bara tre streck i displayen där det ska stå hur många kilometer man kan åka till tom tank.
Användarvisningsbild
av wissel
Om det vore min bil så skulle jag börja med att belastningstesta bilbatteriet ? V70isar är hyperkänsliga
på halv/heltaskigt bilbatteri. Sedan finns ju förstås den gamla vanliga DIM (Instrumenthuset) problemet
med kallödningar. Om du söker på Instrumenthus eller DIM så finns massor av info kring detta problem.
av monza
Hej
Kan vara olika fel men jag hade börjat med att byta batteri. Bilen verkar ju funka när du använder annans ström/batteri. Låna någons batteri o kör i din bil så märker du omedelbart vad som händer. Sätt låne-batteriet utanför bilen o koppla bort ditt batteri o startkablar på anslutningarna så behöver du inte fundera på om polerna på lånebatteriet sitter rätt för att passa i din bil. Snabb gissning= kortis i ditt batteri. :)

Mvh
Användarvisningsbild
av SvenB
Kan det inte vara så enkelt som att den inte laddar?
Det där har hänt mig två ggr. Det var vid andra tillfället, på flaket på en bärgare på ölandsbron jag insåg att det var dax att byta bil.
Det som hänt är att ditt batteri är för svagt. I mitt fall så var det båda gångerna, generatorn som gett upp.
Hur det är för dig kan man inte svara på. Men får du samma fel med ett fulladdat batteri kan du börja titta på generatorn.
av MatsGj
Min första tanke när det hände var att det var Generatorn men jag var inte säker så därför frågade jag här o vart säker efter era svar det är generatorn. Men sen ringde jag Rejmes i Hallsberg o han på verkstaden där var helt säker det är ditt batteri bytt batteri så fixar det sig. Generatorn trodde han inte på dem går typ aldrig sönder på dem där sa han. Och speciellt inte med tanke på att min bil gått 23000 mil. Generatorn håller 50-60000 mil på dem där sa han. Så jag åkte o köpte ett nytt Batteri på rejmes bytte det och då startade bilen men han varnade för elfel i displayen och sen lös varningslampan som ser ut som ett batteri han fick ingen laddning alltså o då vart jag ändå mer säker det är ju generatorn. Så jag ringde igen till han på rejmes men han svamla om att felkoderna kan ju ligga kvar man kanske måste släcka dem nej sa jag inte när laddningslampan lyser displayen visst den felkoden kanske kan ligga kvar men inte varningslampan för laddning. så jag körde bilen till en kompis som är jävligt bra på att skruva bil som också hade sagt hela tiden det är generatorn. så han fick kolla på den sen ringde han mig du kan köpa en ny generator så byter vi den för den som sitter nu är sprucken så det var alltså generatorn hela tiden han hade spruckit i överkant såg man när han fick bort den. så nu funkar bilen kanon med den nya generatorn. så man ska gå på första magkänslan direkt:) tack för alla tips är inne också:)
av monza
Gott med återkoppling i trådarna.
Trist du köpte batteri istället för att testa dig fram. Fast nu har du ett nytt batteri iaf. :)

jag slår dig med 1år 2016 kö[…]

Vart hämtar jag 12V på T8

@FForsberg, var det här du tog + då? (i[…]

Ja, hade där varit fel på någon s[…]

Gissar att ombordladdaren är knas.