Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Såja. I dag har jag varit och fått felkoderna avlästa.

Så här står det:

442. -Relä sekundärluftpump
-signal saknas eller felaktig

122. -Insugningslufttemeraturgivare
-felaktig signal

Så nu är det bara att försöka hitta den där sekundärluftpumpens relä och hoppas att Insugningslufttemeraturgivaren är den som sitter på det svarta röret vid luftburken som går in mot motorn???
Lufttemperaturmätaren sitter på slangen från luftburken ja.
Det är troligen den som gör att motorn går dåligt då signalen från den styr bränslemängden som sprutas in (tillsammans med signalen från Lambdasonden när den blivit varm)

Luftpumpen ska inte påverka hur motorn går då den är för avgasreningen.
Hade samma fel koder på min bil. Byte luft pumpen och bilen gick bra med ny lamdason och upp smord tomgångsventil. Köp luft pumpen från en skrot kostar ca 3k ny om jag har fattat det rätt, köpte min från Arons bilskrot i Malmö för ca 500kr och funkar fortfarande :D Det är vist vanligt att de får ner fukt och rostar ihop om jag läst rätt sitter med två bultar och med två slangar mer vet jag inte, de var då jag hade tummen mitt ihand :wink:.
Ja detta blir man ju inte riktigt klok på.

Bytte Relä sekundärluftpumpen samt Insugningslufttemeraturgivaren.

Tog bort batteri-plus kabeln och vips så släcktes den där motorstyrningslampan och tänds inte igen. Bra så långt.

MEN. Bilen går fortfarande lika konstigt. Den går bra i ungefär 4 minuter sen går tomgången ner och bilen börjar gå ojämnt så det blir vibrationer i hela bilen och samtidigt så tycker jag det låter i ventillyftarna på bilen som när den är kall och inte fått upp oljetrycket ordentligt...ja det klickar lite om dom. Men bara då bilen går ner så långt i varv och bluddrar så den nästan stannar. Nästan som om den bara gick på 4 cylindrar när detta inträffar.

Och startar man om bilen igen så går den helt klockrent i ca 4 minuter tills samma fenomen återkommer.

och detta händer oavsett kall eller varm motor.

Blir galen snart :(

Vad kan det vara för fel??
Lucif3r skrev:Det är nog dags att läsa ut lite felkoder igen.
Ok...lite drygt att betala verkstaden 300kr varje gång bara. Men vad har jag för val??

Ska i varje fall lägga tillbaka Volvo Original Lambdasonden snart och se om det är den nya Biltema Lambdasonden som helt enkelt inte fungerar på den här bilen som någon tidigare nämnde här.

Jag har även fått 2 tips till.

1: Egr omvandlaren som sitter ovanför kylaren.
Ta bort kontakten där och sätt en plus (+) kabel på ena stiftet
och en Minus (-) på det andra stiftet. Då ska det klicka till inne i den
där EGR omvandlaren. Om inte så är det fel på den.

2: Kontakt stycket kan vara skitigt eller glapp till den bakre Knack-sensorn
i motorn som sitter under insuget på bilen.
Ta bort kontakten och gör ren den.

Jakten fortsätter...................................................
Orkade inte hålla på...men får nog göra det ändå om jag ska behöva läsa av dessa koder hela tiden...och köpa en sån som dom hade på verkstaden går ju inte...enligt honom 25000kr plus en årsavgift för att få alla nya uppdateringar till dator-programmet osv.

Så jag får nog bygga en sån där ändå Lucif3r :???:
Spolning av automatlåda

Kan det verkligen stämma? Vi har bytt olja[…]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&[…]

Ström och genomföring verkar inte s&arin[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Var ut och körde ca 5 mil, men det är no[…]