Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xciso
Tjena.
Tänkte ta och fräsha upp mitt gubbåk i framvagnen (S80 T6 -99).
En styrled är dålig, så jag tänkte byta på båda sidor, och funderar på att även byta spindelleder då dem aldrig har bytts av mig.
(har haft bilen 8000mil, bilen har rullat snart 24000).

Länkarm. Jag funderar antingen på att byta hela länkarmen, biltema tar 1500kr för båda sidor.
Alternativt är att byta bara bussningar. Frågan är då vilka man ska ha.
Antingen powerflex bussningar, den främre är en lös bussning och så återanvänder man "järnstommen" ur sin befintliga bussning.
Annars finns eftermarknadsbussningar med polyretan, lite dyrare då än powerflex, men är då oxå kompletta.

Hur hade ni gjort? Skulle ni bytt hela länkarmen och sluppit jobbet med att pressa ur och in. Prisskillnaden är bara ca 400kr mer för detta.
Eller skulle ni bytt bara bussningar. Och i så fall, skulle ni bytt till hårdare powerflex, eller kört med eftermarknads standard.

Jag har bytt övre motorfästet till powerflex, både lilla och stora, samt längst ut på fjäderbenstaget.
För övrigt har bilen 20" med 30 profil på sommar, samt hårdare dämpare, och sänkningsfjädrar.. Ja komforten är lite sådär..
Om du pressar in bussningar, skulle XC70 bussningar passa, dom ar val lite grovre och haller kanske lite langre an dina vanliga?
Annars later det en hel del enklare att byta hela lankarmen.
reverend skrev:Om du pressar in bussningar, skulle XC70 bussningar passa, dom ar val lite grovre och haller kanske lite langre an dina vanliga?
Annars later det en hel del enklare att byta hela lankarmen.
Kollar man på tex vparts så är det samma på XC70 som S80.
Elpriset

:-D 25,2 kWh idag. Helt rena och snygga paneler. B[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Ja , det där är för tätt mell[…]

Att bara öppna funkar inte, den behöver […]

ok, intressant! Vad det går att krån[…]