Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Primus
Hur resonerar ni mellan att använda de integrerade barnstolarna vs köpa en fristående: http://webshop.bilia.se/volvo-barnstol- ... c-156.aspx

Hur mycket säkrare är den fristående och sitter barnet bättre eller sämre rent bekvämlighetsmässigt? Som det ser ut nu blir det en V60, om jag har tur presenteras en XC60 D# innan jag beställer.

Edit: Barnet fyller snart fyra och bilen levereras i april på ett ungefär.
av CHSC
Sidokollisionsskydd som finns på fristående bilstolar är att rekommendera, särskilt för mindre barn som fortfarande har relativt tunga huvuden. Sidokollisionsskyddet ger ett extra skydd för huvudet vid sidokrockar, och minskar risken för nack- och skallskador då huvudet huvudet kastas åt sidorna.
Helst ska barnen sitta bakåtvända upp till 4-5 år, men det är ju också lite beroende på hur stora de är,kan ju vara rätt stor skillnad på barn i den åldern.
Jag har 4,5 och 7,5 år gamla barn och jag resonerar som CHSC, de sitter bak i lätta stolar med sidokollisionsskydd. Dock har jag även integrerade för de gånger man kör tre eller fyra barn till träningar så är det väldigt praktiskt att bara flytta runt stolarna och använda de integrerade bak.

Dock har jag lite problem med 7,5-åringens stol ... Då skyddet skall skjutas upp ordentligt så tar den i vanliga nackstödet så stolen kommer inte "ner"/"bak" i stolen, så får att inte knäcka ryggen på stolen har jag satt dit en frigolitbit som stöd. Vet inte om det är v60 MY14 som bara har det problemet eller just bara våra stolar, men vi har inte hittat någon stol med krökt baksida.
av Lövet
Om du beställer integrerade barnstolar tror jag inte baksätet blir fällbart på samma sätt?
Användarvisningsbild
av SvenB
Vet inte hur det är nu men min sista taxibil, en V 70N hade integrerade barnstolar. Där var det ingen skillnad i "fällbarheten".
Sätet är som skålad för ryggen och bilbarnstolen gå liksom inte in där när den blir för lång, det ser inte ut som om det har något med de integrerade att göra, snarare hur ryggstödet är beskaffat.
Användarvisningsbild
av PaNi
Kör på lös barnstol om det inte bara är barn som skall åka i baksätet. Komforten för "ickebarn" är sämre, dessutom försvinner värmen i baksätet om du har integrerade barnstolar.
av PFA
Jag kör mestadels med barn där bak och har beställt integrerade bältesstolar till min XC60 på grund av att det blir trångt med två framåtvända och en bakåtvänd.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 70&t=99949

Om jag bara haft behov av två stolar hade jag nog hoppat över integrerade framförallt för säkerhetens skull och komforten för barnen (ha ett nackskydd/axelskydd att luta sig mot). Det är en och annan som menar att integrerade bältesstolar är lika säkra som framåtvända bältesstolar. Jag har svårt att tro det, det finns ju trots allt ett extra skydd på sidorna i de lösa stolarna. Men det skulle vara väldigt intressant att höra Volvos inställning, de säljer ju båda produkterna. Vad är säkrast? Finns det någon oberoende forskning om det, eller har till och med Volvo gjort några uttalanden och ställningstaganden om det? Det senare vore förvisso märkligt eftersom de säljer båda produkterna.

Tyvärr tappar man ju värmen i baksätet, om man valt till integrerade (vilket jag har), men det jag blev intresserad av här var diskussionerna kring komfort och funktionalitet.

Blir sittdynorna hårdare med integrerade jämfört med utan?
Är ryggstödet annorlunda (komfortmässigt) på ett baksäte med integrerade bälteskuddar?
Försvinner fällbarheten eller var det spekulationer?
Skiljer det sig om man har Sportpaketet?
Skiljer det på S/V60 och XC60?
Skiljer det på årsmodeller?

Någon som verkligen vet?
Broms höger fixas aldrig

Känns lite tidigt att få det problemet[…]

Solenoid b4b

Vet någon var man får tag i ny insex s[…]

Har spjället fastnat så blir den sv&ari[…]

Turbo gungar

Efter att ha läst runt lite i forumet hä[…]