Lucif3r skrev:andreasw skrev:Jag körde jävulskt lugnt plus att det blåste ganska mycket. Kanske motorn förblev ganska "kall" och vattnet steg inte såpass i värme att det blev övertryck?
Näeru, även mitt i vintern i full snöstorm och svinkallt så blir kylsystemet så pass varmt att det ska pysa. Annars vill nog jag påstå att termostaten inte gör sitt jobb.
Jag vet inte riktigt vid vilken temp. vattnet bygger upp sånt pass tryck att det pyser, men det är iaf långt innan termostaten ens öppnar (som nämnts börjar den öppna vid 92C, vilket i sig är rätt varmt - inget du vill ha på händerna direkt. Så när termostaten öppnar räcker det med typ en rotation i systemet för att det ska pysa.
Det måste väl vara ett par olika faktorer i arbete här?
1. Vattnet utvidgar sig vid uppvärmning (från yttertemp till motorns arbetstemp). Den vattenmängden måste ta vägen någonstans, dvs ut i expansionskärlet. Då byggs det upp ett tryck motsvarande vad ventilen håller emot, men värmeutvidgningen kan inte stoppas så vatten trycks in i expansionskärlet.
2. Det kan finnas luft i systemet, som utvdgar sig när motorn blir varm. Detta tryck skapas också direkt från yttertemp och kan ge "pys-effekt" utan att motorn är het.
3. När vattnet/kylvätskan når kokpunkten skapas ångtryck. Då är det farligt att öppna systemet, för då blir det inte bara ett "pys", utan det kan spruta ut rejält med hett vatten o ånga, speciellt som det kokar värre om man lättar på trycket!
Jag tror inte att normal arbetstemp i motorn ligger på absolut max för vad övertrycket medger, för då skulle inga marginaler finnas och troligen skulle många ha problem så fort det blev rerjält varmt. Termostaten öppnar vid 85 - 92 grader och troligen ligger vattentempen strax över öppningstempen när allt är ordentligt varmt.