Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
Jag har kikat runt lite på försäkringar till nyare bil och hittills hittat två olika nivåer. En kring 500/mån och en kring 1500, det verkar ej avvika från dessa två siffror.
Finns det ett fåtal databaser över olyckor som flertalet f-bolag delar på och baserar premier på, eller är det en märklig slump att vissa bolag ligger så otroligt likt varandra, men ändå långtifrån vissa andra?
Användarvisningsbild
av SvenB
Skulle nog förvåna mig mycket om de inte "sneglar" på varandra och använder samma statistik.
av Lövet
De använder helt olika statistik men visst förekommer visst priskrig på vissa kundgrupper. Sedan är en del bolag "samma bolag" i grunden såsom Aktsam och Trygg Hansa, IF+Volvia osv. De delar kanske statistik med varandra.

Skadestatistiken är annars den mest heliga företagshemlighet som ett försäkringsbolag har. Varje bolag har unika sätt att räkna ut den på. Värt att veta är att vissa försäkringsbolag är så detaljerade att du kan få helt olika premie beroende på vilken sida av en viss väg man bor på...
Användarvisningsbild
av crumpets
Men det känns som att när felmarginalen ger ett spann på 1500->480 så är det knappast ens statistik längre, då är det mer bara skjuta rakt ifrån höften. Om de egentligen behövde 1500 per kund lär de ju aldrig kunna priskriga sig ner till 500...

Men det finns alltså inga statistiksamarbeten? Om man har olika formler kan ju vara en sak, men själva rådatat kanske man kan dela?
av Lövet
Nej de delar inte sådant. Det är ju den som gör att de kan konkurrera med prissättningen mot andra bolag. Det är rena hemligheter. Det är som om Volvo och Saab skulle byta ritningar med varandra.

Sedan kan ju förstås utfallet i två bolags olycksstatistik för en viss förarålder/region/märke vara likadan och då blir ju priset väldigt likartat.
Användarvisningsbild
av MartinS
Förr i tiden (90-tal?) klassades ju bilarna t.ex. 10-30-40 för hur skadebänägna de var (trafik/delkasko/vagnskada), 40 var högsta risken, och det var ju baserat på bilmodell, samma oavsett bolag. Har det helt försvunnit nu?
av Lövet
Jag har faktiskt ställt den frågan när jag var på AW med ett par försäkringstjänstemän jag känner men jag fick inget riktigt exakt svar. Klart var att det inte spelade någon stor roll längre i beräkningarna i alla fall.
Användarvisningsbild
av Guligan
MartinS skrev:Förr i tiden (90-tal?) klassades ju bilarna t.ex. 10-30-40 för hur skadebänägna de var (trafik/delkasko/vagnskada), 40 var högsta risken, och det var ju baserat på bilmodell, samma oavsett bolag. Har det helt försvunnit nu?
Just den ratingen av skade/riskbenägenhet är borttagen.
Kamremsdrev vevaxel

Jag tror inte det skall vara någon bricka d&[…]

1986 GLT kamdrivning

Kugghjulen kan också jävlas. Hade en 24[…]

Skoj att läsa, då får förhop[…]

Om du har intresse att fixa lite själv i fram[…]