Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andis
Hej. Väcker den här tråden lite igen. Hoppas det inte gör något.

Efter vad jag förstår så smörjs splinsen i hylsan på växelådssidan av oljan i växellådan. Men på vinkel växel sidan smörjs splinsen inte alls. Har jag förstått detta rätt då. Utan på vinkelväxelsidan ska splinsen vara smorda från monteringen. Vilket man inte vet hur mycket smörja som är kvar efter många mil.

En fundering som jag ställer mig varför är det inte smörjs på vinkel sidan med oljan från den?

Efter allt man läst om rasade vinkel växlar och hylsor blir man ju lite nojig nu när bilen är uppe i 21000 mil utan att det rasat ännu.

Har kört med oljan påfylld ända upp till kanten i vinkelväxeln dom sista 6000 milen. Finns lite olika uppgifter på att man ska suga ur mellan 0.1-0.2 dl olja efter fyllning. I vida. Men tänk lite extra olja skadar nog aldrig denna känsliga del.
Min oljar ungefär 1 dl på 1000 mil. Börjar känna att det är nog rätt bra förhoppningsvis kommer lite av den oljan in i splinsen eller vad tror ni kan man ha sån tur att lite olja tränger dit?

Någon av er som öppnat och sett hur det ser ut på en AWD där vinkelväxel oljar lite lagom hela tiden och ni har fyllt på hela tiden med olja.

Vad tror ni hur långt kan man hålla liv i dessa saker utan ras? Någon som klarat riktigt långt?

Med vänlig hälsning,
Andis
av llesrof
Anses det normlt att vinkelväxeln läcker olja? Jag lät kolla upp min vinkelväxel vid senaste servicen och den läckte inte ett dugg. Det var snustorrt under bilen.
av Andis
llesrof skrev:Anses det normlt att vinkelväxeln läcker olja? Jag lät kolla upp min vinkelväxel vid senaste servicen och den läckte inte ett dugg. Det var snustorrt under bilen.
Dum fråga kanske men läs dom första inläggen om olja i vinkelväxeln ang min fråga.

Lätt du verkstaden kolla om det var olja i den. Så den inte är tom eller nästan tom?

Dom kompisar jag hjälpt att byta olja i vinkelväxeln har dom oljat. Men verkar finnas flera modeller på växlarna. Min modell är den som är delad snett igenom hela huset.
Är bara den modellen som suttit på dom jag byt olja på. Däremot har jag sett andra typer av vinkelväxlar på bildelsbasen.

Med vänlig hälsning,
Andis
av interlinc
Hej,

Nu ska jag oxå försöka väcka liv i den här tråden.... :wink:

Är det någon som känner till en bra verkstad i närheten av stockholm eller uppsala som kan fixa ett problem med awd, och som inte kostar en förmögenhet till en xc70 från 2001? Skulle va bra o få igång awd nu när det snart blir vinter igen.

Enligt bilprovningen så är det antingen hylsan eller vinkelväxeln som är kass....men....när man inte vet själv så.
av Murof
Verkar vara viktigt att kolla oljan, men hur gör man?

Hur går det till att kolla så det är rätt nivå i vinkelväxeln, viscon, bakaxeln mm?
Finns det någon plugg att lossa och kolla? Vart sitter dem i så fall?
av Andis
Murof skrev:Verkar vara viktigt att kolla oljan, men hur gör man?

Hur går det till att kolla så det är rätt nivå i vinkelväxeln, viscon, bakaxeln mm?
Finns det någon plugg att lossa och kolla? Vart sitter dem i så fall?
Jätte enkelt att kolla vinkelväxel i alla fall. Bakaxeln verkar däremot knepigare i alla fall när man läser instruktionerna till den. Viscon tror jag inte går att kolla alls tror den är påfylld och plomberad från fabrik men ska inte säga att det är så 100 % säkert.

Vinkel växeln sitter bakom oljetråget lite upp. Sen sitter påfyllningen på den sidan som inte är mot växellådan.

Jag brukar fylla till det rinner över och sen stänga pluggen. Man ska enligt manualen suga ur lite olja olika uppgifter på hur mycket antagligen beroende på model på vinkelväxel.

Men jag har inte gjort det och min går fortfarande efter 22500 mil. Utan någon repration mer än oljepåfyllning var 1000 mil. Verkar väldigt vanligt med att olja försvinner i dom. Läcker eller värms bort vet ej. Min och 2 till jag hjälp till med att kolla har varit mycket oljiga vinkelväxlarna. Dock inte så mycket att det droppar på marken. Men plastkåpan under har varit oljig med.

Haldex byte olja
Haldex är knepig att byta kola oljan på för det första speciall olja sen dåliga instruktioner om hur. Även fast jag läst dom i vida känns det tunt och väldigt snabbt förklarat. Knappt något om hur och var filtret sitter. Har inte vågat ge mig på det ännu. Funderar på att ringa Haldex och se om man får lite mer info om hur. Som det ser ut nu så tror jag kardan siter i vägen för filter byte på Haldexen men kan vara fel ställe jag tror filtret sitter på Haldex klumpen.
Skulle vara kul om någon byt och kan lägga upp en guide och lite bilder hur man gör på Haldexen och bakaxeln.

Med vänlig hälsning,
Andis
av Martin Fåglefelt
Trådbump deluxe...

vad har denna hylsa för art.nr? (finns det kit med packningar)

Min 2001 har tappat drivningen bak.
V-parts har bara för 6växlad låda, jag har 5 (om man iofs inte räknar med backen :P )
Användarvisningsbild
av wissel
Nääh, köp ingen ny hylsa. Ring Ludvika Bil o Maskin. Dom renoverar hylsan på riktigt. Håller bilen ut oavsett körsätt.
Användarvisningsbild
av wissel
Nu vet jag ju inte var i landet du befinner dig i men jag o frun tog en utflyktsdag från Sthlm till Ludvika. Dom fixade rubbet medan vi bara kopplade av en stund. Körde hem på eftermiddagen med fullt fungerande 4wd.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]

De som vinner på förändringen klag[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]