Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av abel1
Håller på o byta länkarmar på min v70. På höger sida gick de bra men på vänster har jag kört fast, den bakre bulten är helt jävla omöjlig att få ur. Har fått av muttern på över sidan men bukten sitter kvar ändå. Den snurrar med i gummit i bussningen och går endast o snurra med förlängare på hylsan. inte ens mutter knacken orkar snurra den. provade att knacka ut den men helt hopplöst. Har provat allt tror ja men den ger sig inte så ja tänkte kolla här om nån har tips....
av Provocative
Har jag fattat det rätt så är det axeln i hålet som sitter fast. Du har gjort allt till du skulle dra ut den ur hålet?
I så fall rekomenderar jag att dränka den i olja. Låt det krypa in en stund innan du försöker vrida. Håll bussningen med polygrip om du kommer åt o vrid axeln.
Lossnar det inte så på med ny olja. Förr eller senare kommer det släppa.
av abel1
Dränkte den i olja över natten men satt fast ändå. Så de blev o kapa bulten och borra i bussningen så släppte den till slut. Fy fan vilket slit bara för en bult. Duger med med en ny vanlig bult i 8.8 stål? Har inte fått tag i nått annat.
av Provocative
Det du ska tänka på är att den bulten, om vi tänker på samma, går igenom bussningar som är i ständig rörelse.
Kan vara så att det är speciallegering för att den ska hålla. Jag hade köpt original.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Jag tror inte det är en 8.8, det är nog högre kvalité, men de ser du på skallen om du tittar, det ska stå stämplat där.

Din skruv har nog käkat fast i bussningen. Röret i gummibussningen är gjort i aluminium, så jag tycker det låter konstigt att den skulle ha rostat/ ärgat fast vilket borde vara den vanligaste orsaken, men fast sitter den ju i röret.

Jag skulle försöka ordna något verktyg att sabba gummibussningen med, och försöka röja bort så mycket gummi som möjligt runt hylsan i bussningen. När du är fri från gummit kan du värma på hylsan. Lossnar det fortfarande inte kan du försöka slipa/ såga sönder den. Du kan eventuellt elda på bussningen för att bli av med den men det kommer ryka och det finns ju viss risk att det blir lite flammor. Kan vara idé att elda på, sen släcka med vatten. Då blir gummit som koks eller något som är ganska lätt att mejsla bort.

Annars kan du prova att kapa av skruven i ovan och underkant och försöka bända isär subframen så att du kan dra ut skiten. Kommer du åt kan du sticka in typ bågfilsblad och såga av skruven innanför subframen. Här hade en tigersåg med ganska kort blad lämpat sig bra om man kommer åt. Du kanske får lyfta bort spindeln för att få plats att jobba.

Ja det finns några varianter, men i slutändan handlar det ju helt enkelt om att bara förstöra sakerna som sitter kvar på något lämpligt sätt. Välj det du tycker verkar enklast.

jag slår dig med 1år 2016 kö[…]

Vart hämtar jag 12V på T8

@FForsberg, var det här du tog + då? (i[…]

Ja, hade där varit fel på någon s[…]

Gissar att ombordladdaren är knas.