Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Denzar
#775320
Ja nu har pärlan stött på bekymmer.
Bilen blöddrar ungefär som när tändspolarna/tändstiften är dåliga, men jag tror inte på det den här gången eftersom jag bytte tändkablar och tändspolar plus alla stiften för ca 1,5 år sen.

Problemet uppstår vid för låga och för höga varv på alla växlar. På 3an så rycker det tom vid 30kmh. Bilen har numera en toppfart på runt 130-140, efter det rycker det konstant.
En annan grej jag noterat är att vid ett visst varv, efter 4-5tusen så knorrar det till, som en fjäder eller liknande.

Idag börja även den orangea lampan på färddatorn lysa, den under Range, är det för att det är låg bränslenivå? För även den digitala bränslemätaren var nere i botten. Efter omstart så var det normalt igen.
Samtidigt som allt detta sker så lyser låg bromsvätskenivålampan i kurvorna med, klart det kan hända, men allt samtidigt är ju otroligt.

Vad kan det tänkas vara?

Hjälp uppskattas
av Denzar
#777322
Har kört med en flaska wynns egr3 petrolcleaner i insuget. Vilken blev lite fräschare men tog inte direkt bort problemet.
Jag har märkt att om jag gasar sakta så kommer jag förbi "maxstoppet".
Kollade alla tändstift... ett var dåligt så bytte den, känns lite bättre, men är troligtvis placebo.

Så när man gasar fullt så spottar den alltså järnet, men inte om man gasar sakta.

Kom igen nu :-)
av Denzar
#806305
Ingen som har en aning? Bytte bränslefilter, hände inget . Har kört med ett par olika tillsatser i tanken, även en dyr från macken, har inte hjälpt alls.

Gasar jag på när bilen är kall så märker jag knappt spottandet kan tilläggas.
av benka1
#806471
tjena är det turbo motor så pröva o ryck kontakten
till luftmasse mätarn!blir det nån skillnad?
Annars kan det ju va nåt med tempgivaren,lamdan men då ska den gå kall,vevaxelgivare ?
Benka1
av Denzar
#806533
Tjenare, har bytt alla tändstift och kolla på tändspolarna, dom är ok. Det är en T4, 98, 1,9liter om jag inte nämnt det innan.
När jag rycker luftmassemätaren så är det likadant.
Ja, jag har tänkt om det är tempgivaren också, det är denna va? http://www.q-partssweden.com/kylvatsket ... s_id/2727/ vart sitter den och är det några speciella verktyg som behövs?

Vart sitter vevaxelgivaren, speciella verktyg?

För ett par år sen lyste "fel i motorns elektroniska system" men den släcktes efter ett par veckor, kanske är återkommande fel? Hade inget att kolla felkoder då tyvärr, men nu har jag inga felkoder om jag tittar.
av Malish
#806551
blir det ingen skillnad när du rycker luftmassemätaaren så är det där du har problemet.
för OM den fungerar så kommer motorn börja gå dåligt då den inte får signal om hur mycket luft som kommer in och därmed måste förlita sig enbart på lambdasignalen för att få någorlunda bränsleblandning. och Lambdan fungerar ju inte förrän den är varm så om du startar med kall bil och rycker LMM så ska bilen gå dåligt om LMM fungerar.
av benka1
#806618
Pröva o gör ren lmm,n med ett special medel finns hos meko tror jag!Själv gjorde jag rent med broms bräeklen o verka funka för i mitt fall va det soppa pumpen som va väck-fast jag hade fel kod då(motorlampan)!
av akcol
#806802
Låter som någon lös slang till insugningsluften, ryck i dom och kolla ev. trasiga kopplingar. Något spjäll? Den går ju bättre kall säger du.....

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]