Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Turbo-Fredde
Har en V70 D5 -07 som det är hög tid att byta virvelspjäll på.
Tänkte höra om det är någon här som givit sig på att göra det själv.
Har skruvat väldigt mycket bilar genom åren men inte diesel motorer.

Hur svårt kan det vara?

Någon som har en lista på vad man behöver köpa hem?
av Turbo-Fredde
Efter mycket om och men började jag med bytet i dag.
Men kom inte så långt två spridare gick ganska lätt, tredje kom efter en stund.
Men de två sista har jag lyckats knacka lite fram och tillbaka och smörjt, men de vill inte släppa.
Någon med bra förslag?
Ska ringa volvo i morgon och se vad deras verkstyg kostar.
av Turbo-Fredde
erbe skrev:http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... re-191392/

Bytt i dagarna jag med,låna en tung glidhammare som gängades i toppen på spridaren.Har aldrig gått utan.....lyckades sabba en spridare innan jag låna verktyget dock :-(O)

Hur såg din ut i insuget,fick skrapa bort massor utav sot från egrèn,går märkbart bättre nu iaf!
Tittade på biltemas redan i går, tveksam om man får dit dne bara.
Eller var det en sådan du lånade?

Fick låna ett hemma bygge nu i kväll men han aldrig till verkstan för att testa.
Det är ett rör med gängad nippel som man skruvar dit i stället för bränslerörets nippel.
För jag har lyckat vrida lite lite granna
av Turbo-Fredde
Blir en sväng till biltema och handla, bli ändå betydligt billigare än att åka till volvo med bilen.

Kunde du använda klon eller fick du skruva av över delen på spridaren?
av Turbo-Fredde
erbe skrev:http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... re-191392/

Bytt i dagarna jag med,låna en tung glidhammare som gängades i toppen på spridaren.Har aldrig gått utan.....lyckades sabba en spridare innan jag låna verktyget dock :-(O)

Hur såg din ut i insuget,fick skrapa bort massor utav sot från egrèn,går märkbart bättre nu iaf!
Jo då massor av sot i insuget.
Åkte till biltema och köpte avdragaren och tillslut fick jag upp spridarna.
Men när jag plockade av toppen på första spridaren flög fjädern sin väg :oops: :evil: och hittas inte igen.
Köpte du ny eller beg spridare?
Vart handlade du?
VAd kostar dom?
av erbe
Ja det är en fjäder å 2 st distanser samt en pytteliten kula,kika noga så du får det rätt vid återmonteringen.Bytte en spridare som köptes på bildelsbasen,lika på 2,4d å D5 från 06 till 08 163hk & 185hk.

Min lampa för fullt sotfilter lyste strax efter start,troligen pga av skit från insugen i toppen,rengjorde samt dammsög hålen men det trilla troligen ner lite skit ändå.
Ut å körde 2mil så var det problemet borta,du måste inte göra en spridar kalibrering med programvara hos Volvo,gjorde jag men märkte ingen skillnad.
Hadde dock ett spikande ljud under belastning,lokaliserade det till en spridare,så även den blev bytt.

Denna passar!! http://www.bildelsbasen.se/index.php?in ... d=25886883

De spridarna du återmonterar bör hamna på samma cylinder då dom värdena är inlagda i datorn så är dom rätt iaf,samt byt kopparbrickorna i botten mellan spridare å topp.

Nu har jag kört 100 mil, inklusive en 60 mils[…]

Hej! Instrument (inte ovanligt jag vet) är d&[…]

Carplay Trådlös adapter

@Dejan195 , Ska absolut kolla in ditt försla[…]

Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&oum[…]