Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Förvånansvärt många som tror att konsumentköplagen endast gäller nya bilar/varor!
av Mwi
Nu är jag inte helt säker, men jag tror faktiskt att man kan hänvisa till Konsumentköplagen om man skulle köpa en begagnad tjänstebil av sin arbetsgivare (=näringsidkare). Sen kanske det kommer innebära andra problem med karriären, som kostar mer än reparationen.
Användarvisningsbild
av joel80
Ja, så tolkar jag också lagen. Så fort det är ett köp från en näringsidkare gäller konsumentköplagen.. men att dra sin arbetsgivare till ARN känns kanske inte så klokt ändå. :D
av Lövet
Mwi: Precis så är det. Därför är det många arbetsgivare som vägrar sälja loss bilar till anställda. (Det finns också en del sköna skattemässiga anledningar men det är en annan historia)
Tzzzzzz skrev:Jag fick med bråka med Volvo om ett flertal fel på min S60 2011 och tröttnade till slut och bytte bil.
Synd att dom ska bråka om småsaker som förstör deras premiumkänsla. När jag för tredje gången lämnade in min bil för samma fel och nybilsgarantin gått ut för 1 vecka sedan och dom ville ha betalt för jobbet så blev jag riktigt irriterad. Jag fick själv plocka fram att felet var kännt hos Volvo och skulle hanteras som goodwill. Vi hade tänkt byta till en ny XC60 men valde att byta till Audi istället. Synd för jag gillar verkligen Volvos design.
Om du bytte för att få generösare garantihantering så har du bytt till helt fel märke. "Är det 3000 intervall och du kört 3030 mil gäller inte garantin. Punkt" (citat Södertälje efter en rasad DSG-låda).

Annars är Q3 en trevlig bil...
PH
av Lövet
Kanske en smula osmidigt men jag kan inte tycka att det är fel, det står ju tydligt i villkoren
Det förekommer också att de ersätter på helt andra sätt. Min far fick 3 av 4 spridare utbytta gratis på goodwill på en 5 år gammal A4 TDI som gått 14.000 mil.
Användarvisningsbild
av SvenB
Vad har man "tillgodo" på Volvo, är det 100 mil/1 månad?
av perhall
SvenB skrev:Vad har man "tillgodo" på Volvo, är det 100 mil/1 månad?
2 mån 250 mil
Har kollat med både ÅF och centralt, de säger båda att 14 mån/3250 mil är ok, ev är de lite generösare än så ibland.
PH
av specos
perhall skrev:
2 mån 250 mil
Har kollat med både ÅF och centralt, de säger båda att 14 mån/3250 mil är ok, ev är de lite generösare än så ibland.
PH
Inte för att jag vill spekulera, men det kan nog vara till din fördel om du har en inbokad service och inte bara säger att du har tänkt att serva den...
av Ronne
Hittade detta på Volvos hemsida. Taget från paragraf 7 punkt c gällande serviceavtal om man nu råkar ha ett sånt :

På egen bekostnad lämnar Fordonet till auktoriserad Volvoverkstad för Volvo Original Service vid de serviceintervall
som anges i Fordonets Instruktionsbok och Service & Garantibok, +/- 300 mil, alternativt enligt angivet årsintervall +/- 1 månad efter senast utförda ordinarie service.

Membranet i vevhuset är väl rätt va[…]

12.000mil så är den knappt inkörd.[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Förresten, om någon mer är intress[…]

Byta servo XC60

Två kontaktstycken, lossa tryckledningen, by[…]