Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av _Rick_
En dum fråga kanske.. Sitter radion fast monterad i bilen? Annars kan du väl använda ciggplugg ?

Polisen och Räddningstjänsten etc kommer väl byta till RAKEL snart. Men det är väl lite kvar...
av Marbas
Åter till ämnet...

Vad mer specifikt skulle kunna hända om man bryter strömmen "för snabbt"? För mig låter det väldigt korkat att bygga ett system med krav på ström efter avstängning i en produkt där man egentligen inte har någon koll på vad "användaren" kan göra. Har mig veterligen inte läst något om detta i instruktionsboken...
av frenchie
1
Senast redigerad av 1 frenchie, redigerad totalt 0 gånger.
av Marbas
frenchie skrev:
Marbas skrev:Åter till ämnet...

Vad mer specifikt skulle kunna hända om man bryter strömmen "för snabbt"? För mig låter det väldigt korkat att bygga ett system med krav på ström efter avstängning i en produkt där man egentligen inte har någon koll på vad "användaren" kan göra. Har mig veterligen inte läst något om detta i instruktionsboken...
Nä, just det. Systemet klarar mycket mer än ni tror...
Så, om man nu behöver låta datorerna i bilen gå till "sleep mode" innan man bryter strömmen, så hinns detta med på den tiden det tar för mig att gå från förarplatsen (där jag precis vridit av nyckeln) tills jag kommer bak till batteriet i skuffen och kan ta bort minus kabeln (eller plus om man föredrar det).

Tror nog jag ska prova hur snabb man inte får vara, dvs hur lång tid som systemet behöver innan man kan dra batteriet... Frågan är bara vad som kommer att hända när jag rycker strömmen "för fort"...

Undrar hur det är med säkringar, man kanske ska ha tröga säkringar så att de inte brinner av för fort och så att datorerna i bilen hinner stänga ner utifall någon skulle gå sönder... :wink:
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]