Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kollade i instruktionsboken (XC60, MY14), som för övrigt kan laddas ner på Min Volvo. Av tabellerna på s. 38 och 39 går att utläsa att ISOFIX-fästen finns även i passagerarsätet fram. Under bilden på s. 37 refereras dock endast till baksätet. Men man får väl tro på att sådana finns även fram då.

Den där ISO-guiden verkar vettig. Jag har idag små separata "guider" till ytterplatserna bak. Dessa medföljde stolarna och fungerar ganska bra - förutom att de hamnar på sniskan när man fäller baksätet. Vet någon vad en sådan guide till framsätet kostar till en XC60?
Idag har jag jag varit hos ÅF och provat stolarna. Det fungerar inte vidare bra med två framåtvända bältesstolar (Britax) och en bakåtvänd (Britax) i mitten. De får plats och man kan använda ISOFIX på de yttre, men det är ingen enkel manöver att knäppa fast bältena.

Letade upp en XC60 med integrerade bälteskuddar och testade den bakåtvända i mitten. De integrerade är smidiga till tusen och tar inte så mycket plats i sidled, vilket innebär att det blir enklare att knäppa fast bältena till ytterplatserna.

Jag har kollat med säljaren och bilen är inte låst i produktion än. Så det blir integrerade. Nackdelen är att jag tappar värmen i baksätet, men så får det bli...
Senast redigerad av 1 PFA, redigerad totalt 0 gånger.
Vi köpte til ett Isofix fäste till passangerarstolen fram för tre år sedan. Enligt rykten finns det inte längre att köpa men de gamla funkar om man får tag i ett och borrar hål för fästena i nya stolen.

Vi har tre stolar bak ibland, en bakåtvänd och två framåt. Den bakåtvända längst till höger, en BeSafe Izikid i mitten och britax enklaste till vänster. Tack vare att BeSafen är smart gjord med riktigt smal bas där bältena spänns fast kan ungarna spänna fast sig själva. Dock funkar det inte med Isofix då, vänstra stolen kommer för nära dörren.

Till vardags har vi en britax framåtvänd fram i Isofix, BeSafen i mitten bak och den bakåtvända till höger. Det är snart dags att vända på femåringen och då får nog alla tre sitta framåt bak.

Istället för Isofix använder vi ett spännband för att hålla mittenstolen på plats, den blir lite vickande annars.

Sammantaget är bilen precis så liten den kan vara för att få in tre bak. Det hade suttit fint med 3cm till som i 70 men sammantaget väljer jag nog en xc60 igen när det är dags till våren.
bjornw skrev:Vi köpte til ett Isofix fäste till passangerarstolen fram för tre år sedan. Enligt rykten finns det inte längre att köpa men de gamla funkar om man får tag i ett och borrar hål för fästena i nya stolen.

Vi har tre stolar bak ibland, en bakåtvänd och två framåt. Den bakåtvända längst till höger, en BeSafe Izikid i mitten och britax enklaste till vänster. Tack vare att BeSafen är smart gjord med riktigt smal bas där bältena spänns fast kan ungarna spänna fast sig själva. Dock funkar det inte med Isofix då, vänstra stolen kommer för nära dörren.

Till vardags har vi en britax framåtvänd fram i Isofix, BeSafen i mitten bak och den bakåtvända till höger. Det är snart dags att vända på femåringen och då får nog alla tre sitta framåt bak.

Istället för Isofix använder vi ett spännband för att hålla mittenstolen på plats, den blir lite vickande annars.

Sammantaget är bilen precis så liten den kan vara för att få in tre bak. Det hade suttit fint med 3cm till som i 70 men sammantaget väljer jag nog en xc60 igen när det är dags till våren.
Som jag skrev ovan så ska XC60, enligt instruktionsboken i alla fall, ha ISOFIX-fästen fram. Men det är MY14 jag pratar om förvisso och jag har alltså inte checkat av hur det är i verkligheten.
PFA skrev: Som jag skrev ovan så ska XC60 ha ISOFIX-fästen fram. Men det är MY14 jag pratar om förvisso och jag har inte checkat hur det är i verkligheten heller.
Jag har varit och tittat på MY14 både med sport och standardstol och ingen av dem hade Isofix fästen eller skruvhålen för eftermontering som fanns i vår. Säljaren påstod att tillbehöret inte fanns att köpa längre.

Så jag tycket det ser mörkt ut, om det inte var något special med de två bilar jag såg.
Ajdå...där ser man, märkligt. Jag har beställt sportpaketet, men vad jag minns så stod det inte specifikt i instruktionsboken vilken stol det gällde, Nåja, med integrerade där bak så hoppas jag på att lösa problemet.
Hej,

Nu var det några år sedan man var i barnvagnsträsket och har därför dålig koll. Men nu är det dags igen :) Hade jag bara gått på sunt förnuft så skulle jag med tre barn kanske valt en XC70, men hjärtat fick styra lite mer den här gången.

Frågor:

1) Jag skulle behöva ha seriösa tips på moderna barnvagnar (ny eller begagnad kan kvitta) som går in i en XC60 (MY14), och allra helst på längden om möjligt.

2) Jag ångrar (tror jag) att jag inte beställde Skyddsgaller/Lastgaller, vilket jag antar är rätt mycket säkrare än standard Skyddsnät, speciellt vid tillfällen när man lastar lite högre. Är Skyddsgallret fabriksmonterat eller eftermonteras det? Frågan är om jag kan köpa till det i efterhand?

3) Fördelar/nackdelar med Skyddsgaller kontra Skyddsnät? Detta var den enda tråden jag hittade specifikt om XC60: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 60#p638823

4) Om ett Skyddsgaller monteras, kommer Skyddsnätet ändå att sitta kvar så att man enkelt kan skifta? Eller ersätter dem varandra?

5) Har Skyddsnätet och kassetten i en XC60 samma klumpiga utformning som en V70II (i alla fall i MY10 som jag har nu). Jag tycker att kassetten är tung, otymplig och tar ganska mycket plats. Dessutom tycker jag att infästningen av Skyddsnätet i taket (sidorna) är obeskrivligt osmidig. Jag svär varenda gång jag ska montera av det och på det igen.

Tacksam för konstruktiva kommentarer!
PFA skrev: Hej,

Nu var det några år sedan man var i barnvagnsträsket och har därför dålig koll. Men nu är det dags igen :) Hade jag bara gått på sunt förnuft så skulle jag med tre barn kanske valt en XC70, men hjärtat fick styra lite mer den här gången.

Frågor:

1) Jag skulle behöva ha seriösa tips på moderna barnvagnar (ny eller begagnad kan kvitta) som går in i en XC60 (MY14), och allra helst på längden om möjligt.
Kanske kolla med nån större Volvoåterförsäljare, de kanske har nåt tips.
I MY14 broschyren sid 42 till XC60 som du kan hitta på nätet finns lite mått för lastutrymmet du kan kolla på.
PFA skrev: 2) Jag ångrar (tror jag) att jag inte beställde Skyddsgaller/Lastgaller, vilket jag antar är rätt mycket säkrare än standard Skyddsnät, speciellt vid tillfällen när man lastar lite högre. Är Skyddsgallret fabriksmonterat eller eftermonteras det? Frågan är om jag kan köpa till det i efterhand?

3) Fördelar/nackdelar med Skyddsgaller kontra Skyddsnät?
Du kan beställa skyddgaller som tillbehör. Du kan eftermontera det själv om du inte vill låta Volvoverkstad göra det åt dig (jag har monterat själv utan problem på min V70).
Ja du köper det hos Volvohandlaren, de tar hem det om de inte har i lager.
Skyddsnätet är finmaskigare, kan sina fördelar.
Lastgallret lär väl vara bättre om du har större och tyngre prylar i lastutrymmet.
http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-463799
PFA skrev: 4) Om ett Skyddsgaller monteras, kommer Skyddsnätet ändå att sitta kvar så att man enkelt kan skifta? Eller ersätter dem varandra?
På V70/XC70 MY14 kan man ha både skyddsnät och lastgaller monterat samtidigt (och till och med fälla upp lastgallret utan att skyddsnätet behöver demonteras - har bägge på min V70 MY14.) Vet ej om det är samma på en XC60. På V70 2014 kan man även ha insynskyddet monterat samtidigt, antar man kan så även XC60 2014 (men jag vet ej). Fast ring din Volvosäljare, så tar han/hon säker reda på det åt dig.
PFA skrev: 5) Har Skyddsnätet och dess hållare samma klumpiga utformning som en V70 II? Jag syftar på hållaren som är tung, otymplig och tar ganska mycket plats. Dessutom tycker jag att infästningen av Skyddsnätet i taket (sidorna) är obeskrivligt osmidig. Jag svär varenda gång jag ska montera av det och på det igen.
Samma typ av hållare i taket i XC60 så nåt liknande som i V70II borde det vara. Lastgallret är smidigare att ha ur den synvinkeln.
Men nån som har XC60 kan säkert svara.

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Lastgallret till XC60 är mycket enkelt att montera, alla fästen finns redan på plats så det är bara att haka fast.

Det är mycket bättre än det sladdriga lastnätet som ska tas bort helt. Det funkar också bra att använda rullgardinen över lastutrymmet i kombination med gallret. Säkerheten ökar förstås med ett rejält stålgaller.

Det går att fälla upp men inte helt dikt med taket, fast det spelar ingen roll.
Skyddsnätet i XC60 är ganska B, och lite meckigt att sätta upp/ta ner. Det rullas inte in någonstans som på V70, tyvärr.

Är det någon som VET att stålgaller faktiskt är säkrare, jag vill minnas jag läst att nät skulle vara säkrare men jag kan ju ha fel.

/Martin
Vi som beställt nya V60

Nu finns min nya V60 hos handlaren: - 11 april bes[…]

Det varierar med årsmodeller och n&aum[…]

Volvo 240 klocka

Har varvräknare i kombinationsinstrumentet oc[…]

Du säger ju själv att du får b&aum[…]