PFA skrev:
Hej,
Nu var det några år sedan man var i barnvagnsträsket och har därför dålig koll. Men nu är det dags igen :) Hade jag bara gått på sunt förnuft så skulle jag med tre barn kanske valt en XC70, men hjärtat fick styra lite mer den här gången.
Frågor:
1) Jag skulle behöva ha seriösa tips på moderna barnvagnar (ny eller begagnad kan kvitta) som går in i en XC60 (MY14), och allra helst på längden om möjligt.
Kanske kolla med nån större Volvoåterförsäljare, de kanske har nåt tips.
I MY14 broschyren sid 42 till XC60 som du kan hitta på nätet finns lite mått för lastutrymmet du kan kolla på.
PFA skrev:
2) Jag ångrar (tror jag) att jag inte beställde Skyddsgaller/Lastgaller, vilket jag antar är rätt mycket säkrare än standard Skyddsnät, speciellt vid tillfällen när man lastar lite högre. Är Skyddsgallret fabriksmonterat eller eftermonteras det? Frågan är om jag kan köpa till det i efterhand?
3) Fördelar/nackdelar med Skyddsgaller kontra Skyddsnät?
Du kan beställa skyddgaller som tillbehör. Du kan eftermontera det själv om du inte vill låta Volvoverkstad göra det åt dig (jag har monterat själv utan problem på min V70).
Ja du köper det hos Volvohandlaren, de tar hem det om de inte har i lager.
Skyddsnätet är finmaskigare, kan sina fördelar.
Lastgallret lär väl vara bättre om du har större och tyngre prylar i lastutrymmet.
http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-463799
PFA skrev:
4) Om ett Skyddsgaller monteras, kommer Skyddsnätet ändå att sitta kvar så att man enkelt kan skifta? Eller ersätter dem varandra?
På V70/XC70 MY14 kan man ha både skyddsnät och lastgaller monterat samtidigt (och till och med fälla upp lastgallret utan att skyddsnätet behöver demonteras - har bägge på min V70 MY14.) Vet ej om det är samma på en XC60. På V70 2014 kan man även ha insynskyddet monterat samtidigt, antar man kan så även XC60 2014 (men jag vet ej). Fast ring din Volvosäljare, så tar han/hon säker reda på det åt dig.
PFA skrev:
5) Har Skyddsnätet och dess hållare samma klumpiga utformning som en V70 II? Jag syftar på hållaren som är tung, otymplig och tar ganska mycket plats. Dessutom tycker jag att infästningen av Skyddsnätet i taket (sidorna) är obeskrivligt osmidig. Jag svär varenda gång jag ska montera av det och på det igen.
Samma typ av hållare i taket i XC60 så nåt liknande som i V70II borde det vara. Lastgallret är smidigare att ha ur den synvinkeln.
Men nån som har XC60 kan säkert svara.
/Bo
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.