- lör 16 nov 2013, 19:19
#805934
Fälgbredden har större betydelse, bakdäcken på min hot rod tex har dimensionen 295/50R15 och kan monteras på 8,5-11" breda fälgar.
Absolut bästa sättet är ju att provmontera, näst bästa är att lägga något plant på baksidan och mäta in till anläggningsytan, jämför måttet med dina egna så ser du hur mycket mer de breddar inåt och avgör om det finns så mycket frigång.
Mät därefter totalbredden på bägge dimensionerna så kan du ju därefter räkna fram hur mycket de bygger utåt.
Utslagsbegränsare har Volvo original för att de vill ha stora säkerhetsmarginaler, du kunde tex inte köpa chassiesänkningen och 18" till V50:n.
1,3-1,7% skillnad i omkrets lär du inte se, det är inte ens skillnaden mellan ett nytt däck och ett blankslitet!
Bilprovningen tillåter +/- 5% och det är oftast skillnaden mellan dina vinter och sommardäck, tex sommar 205/50R17, vinter 195/55R16..
Jag förstår faktiskt ingenting av det du skriver i sista stycket.Bara för att ett däck heter 235 (liktydligt med 235mm) behöver inte däcket ha exakt den totala bredden, slitbanan, det som är i kontakt med däcket ska ha ungefär den bredden enligt tillverkaren.
Fälgbredden har större betydelse, bakdäcken på min hot rod tex har dimensionen 295/50R15 och kan monteras på 8,5-11" breda fälgar.
Absolut bästa sättet är ju att provmontera, näst bästa är att lägga något plant på baksidan och mäta in till anläggningsytan, jämför måttet med dina egna så ser du hur mycket mer de breddar inåt och avgör om det finns så mycket frigång.
Mät därefter totalbredden på bägge dimensionerna så kan du ju därefter räkna fram hur mycket de bygger utåt.
Utslagsbegränsare har Volvo original för att de vill ha stora säkerhetsmarginaler, du kunde tex inte köpa chassiesänkningen och 18" till V50:n.
1,3-1,7% skillnad i omkrets lär du inte se, det är inte ens skillnaden mellan ett nytt däck och ett blankslitet!
Bilprovningen tillåter +/- 5% och det är oftast skillnaden mellan dina vinter och sommardäck, tex sommar 205/50R17, vinter 195/55R16..