Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allinug
joel80 skrev:Är det så det här förslaget uppfattas? Jag tror att det snarare går ut på att få höginkomsttagare att bli mindre "immuna" för böter.. då nuvarande böter kan ses rätt små och löjliga för någon som drar in 200k per månad.

Är det några uttag av pengar av staten som slår mot en viss inkomstgrupp är det trängselskatten.. den premierar verkligen höginkomsttagare. Trevligt med lite mindre trafik (även om den första effekten nu avtagit..) men där kan jag tycka det är lite orättvist. Vissa har inte råd att betala ca 800kr per månad för att kunna ta bilen till jobbet...
Är det så i alla städer som har trängselskatt? För om det är en verklig skatt så kan man ju tycka att den skulle vara inkomstrelaterad. Har inte folk protesterat?
Användarvisningsbild
av joel80
Jo det var stora protester när det skulle införas och de protester som kom från vänsterhåll (frågan delade båda blocken i för och emot, där vänstersidan var något mer positiva.. men det fanns ändå många som inte ville ha det...) betonade just det att det skulle slå hårdast mot de som redan har det lite tunt och att det skulle stänga ute nedre medelklassen från att kunna använda bilen in till stan.
Användarvisningsbild
av Momentum
En höginkomstagare har naturligtvis en förmånsbil, där ingår trängselavgiften i regel i förmånsvärdet
Vad gäller för förmånsbil/tjänstebil (avser förhållandet mellan anställd och
arbetsgivare oavsett om arbetsgivaren i sin tur leasar bilen eller äger den)?
Trängselskatt ingår i det belopp som du förmånsbeskattas för när du har en förmånsbil/tjänstebil. Den kostnad som
du har till din arbetsgivare för bilen är ett avtal er emellan
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
SvenB skrev:Ja, men det kan aldrig bli okej att KÖRA mot rött. Alla trafikregler skall vara entydiga. Jag tycker inte, som det finns förslag på, att cyklister skall få cykla mot enkelriktat utan att det står angivet på förbudsskylten.
Det kan bli okej att köra mot rött. I USA är det redan ok att köra mot rött vid högersväng.
Så där borta sker ofantligt många rödljuskörningar varje dag, helt enligt lagen.
Användarvisningsbild
av joel80
Det är bara i vissa delstater det är tillåtet.. och i vissa korsningar finns tilläggsskyltar som säger "no turn on red" vilka många missar.. det blir mer att hålla koll på som förare och större risk gör misstag som leder till olyckor.. inget system att snegla på om man vill hålla ner olyckorna.
Användarvisningsbild
av Allinug
Det är just detta med att det blir mer och mer att hålla rätt på som förare som jag tycker att man helt förbiser i detta förslag. Man borde istället undersöka hur man kan göra det lättare att göra rätt. I förslaget är det inget fokus på förmåga, utan enbart på betalningsförmåga.
Användarvisningsbild
av joel80
Fast det blir väl inte mer att hålla reda på i trafiken bara för att man ändrar bötesbeloppen? Det kan ju omöjligt minska folks körförmåga eller uppmärksamhet i trafiken att böterna skulle följa inkomst.. förutom om folk sitter och räknar fram sina bötesbelopp på telefonen/papper/miniräknare under färd.. :)
Användarvisningsbild
av Allinug
Givetvis skulle man ha en app på sin smartphone där man kunde kalkylera belopp och sannolikheten för att åka fast för olika trafikbrott på olika platser i Sverige. :D

Nej, det jag menar är just att det inte blir lättare att göra rätt i trafiken för att man höjer böter. Det är fortfarande alldeles för mycket att hålla reda på i trafiken.

Om man tror att folk verkligen försöker göra sitt allra bästa i trafiken för att undvika olyckor och för att följa trafikregler, och man ändå inte tycker att det fungerar trots att alla gör sitt bästa, då tycker jag inte att det känns som att man skulle kunna förbättra situationen genom att höja böter för höginkomsttagare.
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
joel80 skrev:Det är bara i vissa delstater det är tillåtet..
Det är tillåtet i alla delstater i USA.
joel80 skrev:inget system att snegla på om man vill hålla ner olyckorna.
Nej precis. Det är heller inget att snegla på de som har högre
hastighetsgränser om man vill hålla nere olyckorna.
Men argumenten för högre hastighetsgränser och att tillåta rödljuskörningar
är rimligtvis i första hand framkomlighet, inte att minska olyckorna.
Användarvisningsbild
av joel80
torbjorn_75 skrev:
joel80 skrev:Det är bara i vissa delstater det är tillåtet..
Det är tillåtet i alla delstater i USA.
När jag hyrde bil i USA, New York för ca 8-9 år sen sa dom att det inte var tillåtet i New York.
Miljömässigt är det ju i och för sig en bra regel.. men det bästa enligt mig är nog att, där det går, bygga en separat fil som går åt höger förbi rödlyset där man sen har väjningsplikt. Typ som den här: http://goo.gl/maps/UA3uf

Då blir det inga missförstånd och man kan ha kvar det enkla i att rött alltid betyder stopp.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

Nej! Felet är kvar så problemet ligger […]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]