Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har precis skaffat en V70 Drive -11 (109HK) som jag är lite besviken på när det gäller förbrukningen.
Hade tidigare en V50 drive -09 samma motor som drog ca 0,56-0,58 färddatorn visade ca 0,06 fel när man mätte vid pump, inte skitbra men rätt ok.
Nu har jag haft v70 i ett par veckor och i ons tankade jag fullt, och har sedan dess kört 27 mil tankade igen på samma station, färddatorn visade 0,52 men jag har ju sett att tankmätaren har rört sig 1/4 tank och när jag mätte upp blev resultatet 0,71!!!
Vafrör i helvete har man färddator i bilen när den slår så fel! Det måste vara fel på bilen eller har den stått på tomgång på natten! Där fick man för man skulle vara lite ekonomisk och köpa snål diesel igen! Den går ju inte som ett skott direkt heller!!!!
För att inte tala om andra problem jag haft med den!!!!
Förbannad blir man!
av Droopy
nuvet jag inte hur mycket du kör per år men är förbrukningen verkligen det avgörande? om du kör 3000mil är det ju inga jättepengar om bilen drar 0,6 el 0,7. Sedan bör du mäta din förbrukning över tid ( 1år ) 27mil säger ju inte så mycket.
Användarvisningsbild
av börne
Jo... jobbigt om man tror dom ska va snåla men inte är det & bara får en trött bil. Nu vet jag inte om det är fel på din eller dom drar c:a 0,7.

Min S80 2.5T drar 0,82 blandad körning & om man jämför det med dina 0,71 är det rätt liten skillnad. När jag köpte den trodde jag den inte skulle komma under litern, så tvärtemot dig blev jag glatt överraskad.
Droopy, hade jag vetat att den skulle dra 0,7 så hade jag nog hellre köpt en 2,5t som Börne hade, det är ju lite skillnad på prestanda om man jämför dessa.
Ja ja jag får kolla upp om det är något fel på bilen, det verkar skumt.
Användarvisningsbild
av bem
Hej,

Efter de 27 milen tanka du 19 liter sen vid fulltankningen då? (19/27 = 0,71 lit/mil), det är du bergis på?
Det är för liten sträcka för att du skall kunna döma ut förbrukningen anser jag.

Hur körde du dessa 27 mil? Är ju stor skillnad på mjuk landvägskörning och mer stadskörning och liknande.
Många korta sträckor?

Har du vinterdäck på - odubbat eller dubbat?

Har du använt dieselvärmaren i bilen mycket?

27% felvisning då på din färddators visning. Låter väldigt mycket.

Jag skulle nog ha lite is i magen och kolla vid en långkörning vad du får för förbrukning enl färddatorn och
hur många liter det gått åt i verkligheten när du kommit fram efter långkörningen.

Vad har du haft för andra problem med bilen, alltid intressant att veta för oss andra så det kommer upp i dagen (om du vill avslöja)?

Jag provkörde en V70 D2 (efterföljaren till DRIVe 114 hk) för ett tag sen och körde 6 mil i 90 km/h och färddatorn visade när jag kört klart 4,2 lit/100 km. Det var sommardäck på då. Tyckte den var förhållandevis pigg. Men man kan inte begära att en V70 med såpass få hk som 109 hk eller 114 hk (2012 DRIVe, 2013-2014 D2) skall vara en "piggelin", då får man nog se sig om en V70 med D3 eller D4.

/Bo
Kan säga att jag har sommardäck med högt däcktryck i, ej använt dieselvärmaren, och jag körde ca 12 av dessa milen idag mellan 90-100 med farhållare och jag var själv i bilen.
jag har ju haft en v50 drive innan som sagt och den drog ju då ca 20% mindre bränsle med samma motor, dock är ju v70 ca 300 kg tyngre men ändå!
Användarvisningsbild
av SvenB
Det går inte att avgöra på en sådan liten tankning. Eventuella luftbubblor på 1-2 liter i påfyllningsröret ger för stort utslag. Allt under 2 tankar (200 mil) är en chansning.
Användarvisningsbild
av joel80
Har du breda däck? Mina sommardäck ger typ en halv dl extra per mil mot vinterdäcken.. dom är 245 breda mot för 205 på vinter. Vad håller du för hastighet på motorväg? Jag har varit nere på 5.6l/100km på en tank och hamnar för det mesta runt 5,8-6.0. Det är en V70 D3.

Jag skulle nog också säga att det absolut inte går att säga nått efter 27 mil. Det kan skilja nån liter vid tankning.. ännu mer om det t.ex lutar lite annorlunda vid de olika pumparna. På 27 mil blir 2l en skillnad på nästan en dl/mil.
kör på org däck och fälg

205/60-16

visst de kan skilja på pumpen men då visar färddatorn ändå 1 dl fel och det är isåfall det mesta en frddataor visat fel och jag har haft 3 nyare volvo innan.
Givetvis får man ju mäta fler gånger men något måste vara tokigt.
Backlampa

Jag har en V70 1,6D, 2010,vilken glödlampa ti[…]

Nej de har vi inte kontrollerat den har ju rullat […]

Självklart är det Beg delar jag letar ef[…]

Gasfjäderbyte Packline

Bakluckefjädrar till Fiat Barchetta verkar fu[…]