...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Jag tycker alltså att de som försämrat den tidigare enkla och fungerande halvljuslagen gjort en dumhet. Bara för att EU säger stt det ska vara så betyder väl inte att det är bra eller ens klokt? Vi har förlorat i trafiksäkerhet på EU-förordningen. Dumt att man inte sätter standarden efter de länder som har högst säkerhet, och störst behov av belysning.. med tanke på breddgrad.
Det tror jag vi är överens om. Det gäller inte bara bilar utrustade med DRL. Det jag regerade på var att bilister anses begå ofog för att de använder de DRL som deras bil är standardutrustad med då dessa förhållanden inte råder.
Användarvisningsbild
av joel80
Nej då missförstod du.. jag säger att lagem och eu-förordningen är ett ofog. Att jag anser att man gör sig själv en björntjänst genom att köra med släckta bakljus är en annan sak.. jag har inte förståelse för att man vill det om man kan köra med tända.
Javisst, det går att köra på halvljus. Något annat alternativ finns inte.
XC90_Executive skrev:Föraren av en bil med DRL har dock en skyldighet att se till att ljusen är på under dåliga väderförhållanden/skymning/mörker.
Ja men det verkar inte funka så bra.. vissa verkar inte ha på auto-läget och på andra tänder det inte även fast det t.ex är dimma eller regnar.

Som jag tidigare sagt tycker jag det är dumt att lägga en sån funktion på föraren, som trots att den har skyldighet att tända inte alltid gör det. Det skulle ju vara väldigt lätt gjort att även programmera in lysande bakljus när bilen är igång.
Man kanske kan hoppas på en övergångsperiod, och att nya bilar inte säljs utan automatik i fortsättningen? För just de som saknar automatik är de som kan ställa till det ordentligt; har själv kommit ikapp ett alldeles för stort antal bilar med släckta bakljus, inte sällan kör de också långsammare än vanligt. Och inte fattar de när jag blinkar och tutar heller, de tutar argt tillbaka och så är det inget mer med det. Observera att detta gäller mörkerkörning, både i och utanför stad.

Jag har inget större problem med DRL, men det det kan inte råda någon tveksamhet om att trafiksäkerheten har försämrats. Men det är ju typ 90% mänskliga faktorn och teknikens fel.
Nu lämnar jag DRL-diskussionen för ett tag och går vidare med några fler händelser. :)

[youtube]GqLdjGwn1JY[/youtube]

Några klipp från senaste veckan. Kanske lite mycket tutande... :)

Sen undrar jag, när ni kollar.. är det störande eller positivt att jag skriver ut kommentarer och sånt?
Ah, många av de där vägarna körde jag själv väldigt ofta i jobbet tidigare. Byggkaoset vid Karolinska där du får besök av en taxi är hopplöst att köra vid. Där gäller det att hålla tungan rätt i mun. Var det bara något annat ljud eller nuddade taxin högerskärmen? Tyckte det lät som en liten smäll.

Textningen gör absolut inget, gör det bara tydligt vad det är du regerar på.

Angående Ford Ka'n som puttrade i låg hastighet, det såg faktiskt ut att regna friskt och med en sån liten skruttbil hade jag nog inte heller kört överdrivet fort oavsett väderlek. ;) Men förstås, då ligger man inte i mittfilen och trycker.
  • 1
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 356

Hej Jag behöver T6-kolvar, diameter 81. Jag b[…]

Hjälp! Vad har hänt?

Har en v70 classic d3 automat fwd 2016 som gå[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Ja, idén om att köra på lokalpr[…]