Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tips: Annonsera bilen här på Jagrullar också. Med tanke på vad som kommit fram i den här tråden tror jag den kan bli lättsåld.
Man ska vara glad om man kan hosta upp 320 kkr kontant... :roll:
Jag räknade precis ut vad min bil har kostat mig i service, reparationer, vindrutor, skatt, försäkring, styling, torkarblad, vinterdäck, fälgar, etc. under de 10 månader som jag haft den. Landade på 4415 kr/mån, varav 30% var bränslekostnader. Ja, jösses... och då har vi inte ens funderat på värdetappet.
Som alltid här i livet, bäst att stirra verkligheten i vitögat - en bil är bland det mest ekonomiskt dränerande man kan ha. I alla fall om man skall köra med den varje dag i ur och skur.
Man kan ju fundera på vad som är "smartast" ekonomiskt vad gäller bilägande men troligen ligger tjänstebil väldigt bra till.
Annars gissar jag att man skulle kunna köra med metoden t ex en V70 (om man nu som jag gillar dessa) kanske 10 år gammal (så det är ett mycket stort värdetapp redan) men med bara ett par tusen mil på mätaren (de dyker faktiskt ibland upp) för kanske 80-100 tkr och sen köra slut på den (eller försöka byta lite oftare till sådana).
Men det är nog mycket jobb att leta fram sådana bilar varje gång man vill byta bil.

Framtiden:
Om 10-12 år från idag borde Volvo ha fina hybridbilar över hela linjen, även V70, så då kanske det blir dags för nåt sånt men då får vi hoppas batterierna håller längre än de 8 år som Volvo har garanti på sina batterier i V60 hybrid idag. Att få ner bränslekostnaden skulle göra mycket, en el-bil har ju en mycket lägre "bränsle" kostnad än en snåldiesel. En elbil hybrid (el+diesel) som pendlarbil i mitt fall (6+6 mil per dag) tror jag nog kan bli bra nån gång i framtiden.

/Bo
Användarvisningsbild
av joel80
Ser rätt fin ut i lacken trots milen. :)
Jovars hysad i lacken fortfarande, dock när en bil gått så långt som min är det viktigaste förutom det mekaniska skicket, att bilen ej börjar rosta, så får man ett stenskott t ex eller nåt sånt i lacken är det bara att bättringsmåla utan att jag bryr mig att lagningen skall bli "perfekt" (så bra ett det inte syns på ett avstånd av en till två armlängder är helt OK för mig). Funktionen går före allt annat på en sån här långmilare. Det kostmetiska kommer långt ner på listan. På det viset är en äldre bil skönt att köra med. Men man vet ju att varje krona man numera lägger ner får man aldrig tillbaka, men man åker billigt så länge tyget håller just nu.

/Bo
Fin bil, men josses, det var inte billigt! :-O)

Jag har gjort lite liknande pa min bil. Min ar iofs en '96 965a som jag kopte med 142000 miles pa sig i Maj 2008. Den drog en del soppa for jag korde hem den fran San Francisco till Denver (19 timmar i strack) utan overdrive.

Har ar lite siffror;
http://www.robdiesel.com/temp/volvo2.html

Har ar soppa och delar;
http://www.robdiesel.com/temp/volvo1.html

Aven en billig bil kan vara ganska dyr efter ett par ar! :|

Jag kletar ner alla nuffror fran min V70 nu sa vi far se hur fattig man ar om ett par ar. haha
Jag gjorde en liknande uppställning för några år sedan och kom fram till att mina mil kostat mig ca. 35kr/st, för det fick jag glädjen att köra en gammal bil ganska länge. Nu skall jag hämta min andra leasingbil vilken kostar mig någon krona mer, men å' andra sidan aldrig bjuder på några ekonomiska överraskningar och aldrig hinner kännas gammal.

/Thomas
Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]