Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tankade idag.. Färddatorn på 5.0l/100km
Vid pumpen 5,58l/100km.

Rekord! :)
Och då får man tänka på att jag kört värmare 8-9ggr också.. kanske mer. Den har gått 25-35 minuter varje gång. Säg totalt 4 timmar.. Det är ca 2.5liter om förbrukningen är 0,6l/timme. Räknar jag bort det blir det ca 5,3l/100km.. Får väl säga att färddatorn visar rätt okej siffror. 5-6% fel är inte alls mycket.
joel80 skrev:Tankade idag.. Färddatorn på 5.0l/100km
Vid pumpen 5,58l/100km.

Och då får man tänka på att jag kört värmare 8-9ggr också.. kanske mer. Den har gått 25-35 minuter varje gång. Säg totalt 4 timmar.. Det är ca 2.5liter om förbrukningen är 0,6l/timme. Räknar jag bort det blir det ca 5,3l/100km.. Får väl säga att färddatorn visar rätt okej siffror. 5-6% fel är inte alls mycket.
Hmm nu ska vi se, du får inte räkna bort hela mängden bränsle för värmaren eftersom du har igen mellan 20-40% av förbrukningen genom en minskad bränsleförbrukning i motorn tack vare att den är förvärmd, detta enl Webasto vid en förvärming på 20 minuter
Sen vet du inte om brännaren gick på hel eller ½-effekt delar av uppvärmingscykeln

Det finns många parametrar att ta hänsyn till

Bild
Ah.. så sant..
Fortfarande helt okej förbrukning och inte allt för off på datorn. :)
Momentum skrev:
joel80 skrev:Tankade idag.. Färddatorn på 5.0l/100km
Vid pumpen 5,58l/100km.

Hmm nu ska vi se, du får inte räkna bort hela mängden bränsle för värmaren eftersom du har igen mellan 20-40% av förbrukningen genom en minskad bränsleförbrukning i motorn tack vare att den är förvärmd, detta enl Webasto vid en förvärming på 20 minuter
Sen vet du inte om brännaren gick på hel eller ½-effekt delar av uppvärmingscykeln

Det finns många parametrar att ta hänsyn till

Bild
Det ska ju inte räknas bort i den snäva ekonomiska kalkylen men väl när diffen mot färddatorn räknas ut.
Och i miljökalkylen ser det sämre ut - det är ju inte EURO6 på värmaren direkt...
PH
perhall skrev:.
Och i miljökalkylen ser det sämre ut - det är ju inte EURO6 på värmaren direkt...
PH
Spännade påstående

Redogör nu för den kalkylen

Värmaren medför en positiv miljöpåverkan
Värmaren avger inga "avancerade" avgaser och sänker motors utsläpp så en betydade total skillnad av utsläppen uppstår, även om man räknar med värmarens utsläpp i den totala bilden
Användarvisningsbild
av joel80
Momentum, värmaren spyr ut avgaserna helt utan rening.. ingen cat där precis.
Användarvisningsbild
av Momentum
joel80 skrev:Momentum, värmaren spyr ut avgaserna helt utan rening.. ingen cat där precis.
Alla tvärsäkra påståenden, utan något som backar upp det.............

En värmare avger inga "avancerade" avgaser och har en väldigt bra förbränning, då det bara handlar om att blanda bränsle och luft

Nedan mätning med värmarens utsläpp medräknade, dock en bensinmotor, mätning utförd av IABG

Visa motsvarande mätning som visar att den totala utsläppsmängden, motor+värmare är sämre än en kallstartad motor

Bild

Mätning IABG München
Mätresultaten med förvärmd motor inkluderar även värmarens egna avgasutsläpp.

Motor: Bensin med 3-vägskatalysator. Förvärmning: 30 minuter. Värmare Webasto Thermo Top 5 kW.

http://www.webasto.se/personbil/bilvarmare/miljo/
perhall skrev:Har fått för mig att det ser lite bättre ut för bensin än för diesel men intressant ändå.../Per
Så är det säkert, en bensinmotor fetar ju på blandningen vid kallstart på ett helt annat sätt än en diesel
Transmissionsolja till M66

ok, tack! Bara att köpa på sig tre lite[…]

Jämfört olika försäkringsbo[…]

Filtret byttes av förra ägaren är f[…]

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]