Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är i färd med att beställa en V60 MY14 Momentum BE med komfortchassit och läder + elförarstol och därmed 16 tums hjul.

Till en rättså ringa penning ytterligare kan jag i stället få Summum BE med allt detta men med 17-tummare o något annat därtill.

Det blir förstås mycket snyggare med t ex Rex 17 än Oden 16.

Men racing är inte min grej utan prioriterar att glida fram mjukt och skönt över ojämnheterna.

Hur mycket stötigare blir det med 215/50R17 än med 215/55R16 på V60 tror ni?
Hei

Jeg fikk min V60 i desember levert med 16" vinterdekk i dim 205 på oden felger. Jeg er veldig fornøyd med komforten med denne dimensjonen.
Når jeg skiftet til sommerdekk i dimensjonen 235/45 17 som fulgte med bilen ble jeg veldig misfornøyd. Bilen ble stump og humpete og dekkene tok styring i kjørespor i veibanen. Drivstoff forbruket gikk også opp. Jeg har byttet sommerdekkene til 205/60 16 og er nå meget fornøyd.
Har snakket med 4 andre V60 eiere og de er også misfornøyd med 235/45 17 dimensjonen.
Hvis du foretrekker komfort i forhold til sportslighet vil jeg anbefale 215/55R16 eller 205/60 16.
Jeg vil informere at jeg ikke er en ungdom lengre men en «Gubbe» på over 50 :)
Tja!
Har i.o.f.s R-Design men att skifta från sommarhjulens 18" till de dubbfria 17" hjulen är en STOR skillnad. Det blir TVÄRTYST! Kanske en liten vägledning i alla fall! :wink:
Ju mer gummi du har mellan asfalten och fälgkanten betyder alltid ökad komfort.

Fattar inte hur folk trivs med att köra omkring i stötiga R-desing bilar med 19 tums fälgar.

Fast de kanske bara kör på helt släta motorvägar och svänger in på olika tävlingsbanor ibland.
Det kan ju inte vara dramatisk skillnad mellan 215-50-17 och 215-55-16. Fr a inte om du har ett std-/komfort-/touring-chassi. Men se upp med däcktyp också. Ett sportigt 215-55-16 kan vara klart stötigare än ett komfortorienterat 215-50-17.
PH
Min med 17" Balder var hur tyst som helst. Nokian Hakka Z. Verkligen inget att tveka på.
Se till att inte köpa "fel" däck som P Zero Rosso bara. Hur Volvo kan montera de däcken original övergår mitt förstånd. De hör hemma på en Porsche.
Tack för alla goda råd och kommentarer och kom gärna med ännu fler!

Baserat på dessa lutar jag för tillfället åt 215/50R17, som är det som en Summum kommer med för mig.

Kommentarerna om däckfabrikat och-"modell" var också mycket intressanta.

Köper dessa komentarer uansett, då jag fått flera överraskningar i dessa avseenden under många års bilkörning.

Och jag vill ju ha det mjukt och skönt…

Vet inte vilka däck som V60 D3 (som är det jag tänkt mig) levereras med av Volvobil annat än att det är 215/55R16 eller 215/50R17 (till AB Volvo-anställda som jag) men tror att våra bilar brukar levereras med Continental ContiSportContact eller Michelin Energy. Baserat på minnesbild av befintlig och tidigare bilar. Vad tror ni om dessa gummin?

Ska försöka ta reda på mer exakt om vilka däck som gäller nu.

Har dock alltid haft en misstanke om att man gärna levererar järnvägshjul för att försöka leva upp till förbrukningssiffrornarna… men hoppas jag har fel där.

P.S. Så här säger däcktilllverkaren om ContiSportContact "For top-end tuned vehicles"… hårda för racing eller bara det vanliga marketing bladdering?
Komfortchassi med 17' (Njord med Continental) går tyst och otroligt bekvämt. Jag kör på ganska dåliga vägar i Latinamerika, så på svenska vägar måste det vara en dröm att susa fram. Jag har laminerade rutor, så det kanske förbättrar en aning. Nästan gång slår jag på minst 18 tum.
Solenoid b4b

Tack!

Inte är väl polerna skiftade mellan 740 […]

Vad var det för fel på svänghjulet[…]

Broms höger fixas aldrig

Hissa upp hjulet, släpp sedan ut lite bromsol[…]