Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
#805365
Momentum:

Snacka om trådlyft!

Nu har jag ju, eftersom det är två år sedan jag skrev inte direkt koll på vart jag läste att det förhöll sig som det gjorde.
Det kan givetvis vara fel, men det motbevisas inte av graferna du visar i inlägget ovan, de staplarna visar ju bara hur mycket mindre avgaser en varm motor spottar ut än en kall dito.
Ingen hänsyn eller jämförelse görs mot det som värmer upp den. Värmaren är alltså inte inräknad i siffrorna ovan.

Det ligger ju inte direkt i tillverkarens intresse att vinkla reklamen till deras nackdel. Annars hade det ju stått något i stil med: "värmaren släpper bara ut x antal procent skit jämfört med motorn för att värma motorn lika mycket."

Hur som helst, det jag skrev 2011 kan mycket väl vara galet.
av mikebike
#805374
Perc skrev:Sen drar det ju förstås ström också. Batteriet brukar inte bli långlivat, särskilt inte om du kör korta sträckor och använder värmaren ofta. Min bil är ett år gammal och jag räknar med att få byta batteri under nästa år. Då blir det AGM.
Min bil är 4 år och nu när jag startar värmaren på fjärren kommer jag ut till en kall bil och felmeddelandet "Bränslevärmaren avstängd p.g.a. av låg batterispänning." -Lutar åt att batteriet är dåligt...
Min gamla bil hade samma batteri i nästan 10 år innan jag sålde den.
Perc skrev:
mikebike skrev:Avgaserna från min (sprillans nya) dieselvärmare stinker, det gör inte bilens avgaser.
Riktigt splitternya värmare brukar kunna lukta skit i början innan div beläggningar bränts bort ur avgassystem med mera. Dieselvärmare luktar även lite då dom startar innan förbränninngen kommit igång ordentligt. Min bensinvärmare luktar inte.
Nu har ju värmarsäsongen börjat och stanken av polsk långtradare känns vid varje (kort) bilfärd. Fullständigt vidrigt!
Värmaren i min gamla bensinbil luktade inte alls, men lät desto mer.

Detta är min första och sista dieselbil. :x
Användarvisningsbild
av Momentum
#805620
Variosboy skrev:Momentum:

Snacka om trådlyft!

Nu har jag ju, eftersom det är två år sedan jag skrev inte direkt koll på vart jag läste att det förhöll sig som det gjorde.
Det kan givetvis vara fel, men det motbevisas inte av graferna du visar i inlägget ovan, de staplarna visar ju bara hur mycket mindre avgaser en varm motor spottar ut än en kall dito.
Ingen hänsyn eller jämförelse görs mot det som värmer upp den. Värmaren är alltså inte inräknad i siffrorna ovan.

Det ligger ju inte direkt i tillverkarens intresse att vinkla reklamen till deras nackdel. Annars hade det ju stått något i stil med: "värmaren släpper bara ut x antal procent skit jämfört med motorn för att värma motorn lika mycket."

Hur som helst, det jag skrev 2011 kan mycket väl vara galet.


Inte vet jag, men jag gjorde den delen röd i inlägget, men ska göra den tydligare, så kanske det syns
Det är IABG som utfört mätningen, alltså inte Webasto själva
Värmarens egna utsläpp är med i beräkningen


Mätning IABG München
Mätresultaten med förvärmd motor inkluderar även värmarens egna avgasutsläpp.



Corporate Profile

IABG was founded in 1961 as a central analysis and testing organisation for the aerospace industry and the Ministry of Defence as part of an initiative by the German government. Today, IABG is a leading European technology and science service provider.

We employ about 1,000 highly qualified employees at 12 locations in Germany and the EU. The service spectrum of IABG covers analytical, technical and operational solutions in the following sectors:

Automotive
InfoCom
Mobility, Energy & Environment
Aeronautics
Space
Defence & Security

ny.IABG was privatised in 1993 and is now managed by its owners. We are independent of commercial affiliation, hardware-neutral and exclusively represent the interests of our customers, who include national and international companies as well as the public sector.

For over 50 years we have followed the life cycles of technical systems, in particular the development, qualification and operational phases. In so doing, we make use of the synergies arising from the combination of the various competencies within the compa
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?