Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Danne77
Hej,

Har en 745a automat som ibland plötsligt dör när jag kör, ibland startar den igen efter några minuters väntan ibland inte, oftast om man kört en bit och stannar nåpgra minuter och sedan försöker starta går det inte, sedan kan det vara hopplöst hur mycket man än försöker, väntar man dock till nästa dag går den alltid igång och kan ibland gå bra ända tills man stannar eller ibland lägger den av efter alltifrån 5-30 minuter efter man kört iväg. Har kollat att det är ström till spolen men från spolen kommer ingen ström till fördelaren , har bytt spole men även med den nya kommer ingen ström ut spolen, har bytt tändmodul utan framgång. Vad kan det vara, det dyker upp lite då och då men helt plötsligt kan bilen som sagt gå bra några mil. Tacksam för all hjälp!
[email protected]
Användarvisningsbild
av Halmstad-Tompa
Tjena Daniel!
Först och främst...försök att alltid ange vilken motortyp du har i bilen då detta underlättar en hel del för oss "internetmekare"..

Felet på din bil kan vara många men jag tror starkt på att du råkat ut för en sk "kalllödning" i ditt bränslepumprelä...byt relät och se ifall felet avhjälps...
Relät hittar du bakom askkoppen!

Ditt relä är antingen vitt eller grönt...jag kan inte säga vilket i.o.m att du inte uppgivit vilken motortyp eller vilken årsmodell av 745 vi talar om...
av Arne
Jag tror också att det kan vara nåt med bränslereläet, men du kan ha en kombination av fel också. Det du beskriver att den ej går att starta då den endast stått några minuter kan bero på pulsairventilerna. Dra loss slangarna från dessa och känn efter med fingret om det är sot i ventilen, är det sot i ventilen så läcker förmodligen minst en av pulsairventilerna in avgaser i luftfilterburken och då bör du byta den. Stäng av motorn då du känner efter med fingret. Det som händer när dessa ventiler läcker är att koloxid fylls i luftfilterburken så när du försöker starta motorn har den inget syre.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Mmm, pumprelä är första gissningen.
Eller så tändlägesgivare eller tändmodul.
av Danne77
Det är en B230K motor i den.
Bränslepumprelät tycker jag låter märligt för jag tror att det är en mekanisk bränslepump och då finns väl inget relä...kan jag ha rätt?

Tändmodulen är bytt, det hjälpte inte.
Felet började för några månader sedan då bilen startade bra och gick bra tills jag stannade och lät bilen stå några minuter någon timme, sedan ville den inte igång, men efter många försök och lite väntan brukade jag få igång den. Nu stannar den vid varje körning, den hostar inte till eller så utan motorn bara tvär dör. Sedan går den inte att starta utan måste stå ett par timmar sedan brukar den starta och går då ca 5-10 minuter innan den dör igen. Har alltså mätt att det är ström till Tändspolen, men då jag kopplar bort fördelarlocket och låter det sitta kvar i spolen och känner med fingret på kolet vid start kommer ingen strömstöt här. Om det är fel på Hallgivaren, kommer då inggen ström ur spolen till fördelarlocket heller även fast jag kopplat bort locket från fördelaren?

Jag tror själv att det kanske kan vara nått om den där Hallgivaren men har hört att det brukar ge andra symtomer, hur som helst har problemet blivit värre och värre för varje vecka som gått!

Hjälp mig gärna mer ni som kan mycket!

Daniel
av Danne77
Hej igen,

Var ute och kollade lite på bilen igen, om det är probelm med bränslepumpsrelät borde väl inte bensinen pumpas fram? Hur sm helst gör den det då jag drar på startnycklel. Bilen startade direkt nu efetr att ha stått över natten, men efter ganska exakt 3-5 minuter tvärdog den och går inte att starta. Om jag väntar några timmar kommer den at starta igen men dö igen efter några minuter...som sagt en B230K!

Mvh,

Daniel
av Arne
B230K då har du förgasare. När den har stannat kolla om du har gnista på tändstiften, om inte kan det vara tändspolen.
av Danne77
Hej,

När bilen inte vill fungera kommer ingen gnista på stiften!
Det är inte spolen för jag har provat att flytta över en som fungerar från en anna bil och det hjälpte inte!
Jag har bytt tändmodul det hjälpte inte!

Mer hjälp... :(
Användarvisningsbild
av Halmstad-Tompa
Prova och sätt i ett annat pumprelä och se ifall det sker en förbättring...om det sker en förbättring så ta ditt gamla relä och kolla lödpunkterna och löda om den eller de punkter som är dåliga...
av Danne77
Ok tack, ska prova det, men påverkar bränslepumpsrelät ifall man får gnista eller inte? Styr inte det bara bränsletillförseln?
Felkod 322 - B230f LH2.4

När lampan tänds klarar inte elektronike[…]

Mitt i en hårt trafikerad korsning i norra I[…]

Vilken mjukvara har ni?

- ETA har äntligen kommit tillbaka på k[…]

Det är väl inte så att den kö[…]