NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Oskaaar
Har alltså en v50 1,8f årsmodel -06 och har börjat få lite problem med den. Det hela började för en vecka sedan då jag fick felmeddelandet "bromsfel, stanna omgående" när jag startade bilen. När jag skulle testa starta om den så var elstartspärren aktiverad så fick inte igång den. Bogserade den till Volvo där dom konstaterade att batteriet var mer eller mindre dött, så bytte ut det. Men så i helgen så var problemet tillbaka, nu fick jag felmeddelandet "broms fel, stanna omgående" medans jag körde, samt att hastighetsmätaren och varvmätaren dog. Men det var bara uppe i någon sekund, sen försvann det felmeddelandet och alla mätare började fungera igen, och istället kom några informationsmeddelanden upp, så som, "motorfunktion nedsatt" samt "service på anti-sladd". När jag sedan startar om bilen så är alla meddelanden borta. Har haft det såhär några gånger under helgen, alltid medans jag kör. Ibland är det bara uppe i någon sekund, och ibland har det varit uppe i några minuter. Har försökt leta på olika forum angående detta, och det verkar som att andra haft samma problem, men hittade inget bra svar på va det kan vara för fel. Så därför startar jag en ny tråd ifall det är någon som har haft samma problem, och fick det åtgärdat.
av marko80
antagligen har du glapp i en abs givare eller hastighets givaren, fick inte verkstaden upp några felkoder?
det är även vanligt med fukt / glapp i kabelstammar i dessa bilar, tyvärr.
av Oskaaar
joo, när han bytte batteri så drog han ut dom felkoder jag hade, och det var i princip två A4 sidor. men han sa att det kommer felkoder på allt möjligt när batteriet blir dåligt? kan även tilläggas att blinkers slutade fungera när felmeddelandet "bromsfel" dök upp. testade inte all elektronik, men stereon fungerade iaf!
av kvillebäck
Jag tror du har kortslutning någonstans som ligger och drar ur batteriet så det inte blir tillräckligt med ström kvar till databoxarna. Kolla vilken som var den äldsta felkoden i närhet till när du började få problem. har du tur kan det ge något.
av Oskaaar
Kan ha hittat felet! På passagerarsidan, ovanför där man har fötterna, så sitter det en mängd kontakter och tillsynes väldigt oskyddat. Och råkar man då komma åt att sparka till någon så kan dom börja glappa och därav felet! Lätt hänt då man inte har så mycket utrymme för fötterna när man har en barnstol monterad bakom passagerarstolen... Så förhoppningsvis så var det "bara" det! :)

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]

Det är bra att det kommer alternativ. Nå[…]

Hur fick du fram den kostnaden?

Hej, Jag har en V70 -07 2.4 bensin och har samma O[…]