Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Sleeper skrev: Vilka är de mekaniska orsakerna till det mer direkta ingreppet i poweshiftlådan.
Klassisk automat har ju en converter (oljefylld behållare med två propellrar, där en propeller är kopplad till motorn och den andra till hjulen.

Bild

Powershift har en normal koppling som körs av datorn.
Användarvisningsbild
av gooose
poan skrev:Hej igen.

De övriga faktorer som Goose tar upp är bara gissningar/spekulationer och har ingen grund i trådskaparens basinformation.

P-O

Ja alla är vi saliga i våran egen tro Det är ju inte mycket till info du får av TS så det ger ju rätt bra utrymme att spekulera
Vet ej heller TS kunskaper i ämnet men då han vill ha en uttryckt enkel beskrivning av div anledningar så gissar jag att dej ej är djup (kompetensen alltså)

Missa inte att TS ville få det beskrivet så att en 5åring förstod
Det var den text som var skriven i ett annat språk ;-//

Så länge man tror att det "bara " hänger på lådan så kan ju man börja med en trampebil
Självklart spelar motorn en väldigt stor roll Som någon skriver hur är gaspedalen programerad för att ge "rätt" respons En aggresiv programering av kurvan för gasspjäll/gaspedal gör ju att motorn upplevs piggare än den är då du gasar som du brukar göra men bilen sticker iväg bra ändå

En lite o rapp motor gör sitt
att få en liten/slö motor att spinna loss med en dubbelkopplingslåda kan vara omöjligt med med rätt effekt så går det att få till ett hjulsläpp

Det spinner inte alls med sliromaten på min idag och jag tror inte att jag skulle få min bil att spinna loss lättare med en dubbelkopplings låda trots 205Hk 450NM

//Gooose
av Nordan
På min passat ecofuel med DSG är det väldigt lätt att det blir hjulspinn vid start. Har även en V70 D2 med PS, den är betydligt bättre tycker jag.

/Michael

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]

Jag måste nog säga att jag inte rikti[…]

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och p[…]