- lör 09 nov 2013, 11:42
#803604
God förmiddag :)
Här kommer lite bilder som kanske förtydligar lite.
Vakuumslangarna är det första du ska felsöka. DSA-lampan tänds om vakuumläckage och/eller laddtrycksläckage är ett faktum. ECU sätter då Antispin ur spel.
DSA-Antispinn fungerar genom att reglera ner mängden bensin som går in i motorn för att minimera sladd, enkelt uttryckt sänker den vridmomentet på hjulen. Den är beroende av att bl.a. luftmassemätaren(LMM) mäter korrekt.
Om LMM mätt upp, säg; 10 enheter luft men när luften väl kommer fram till nästa givare så är luftmängden endast 8 enheter.
Då genereras felkoden på LMM (Motorlampa tänds), för då har antingen LMM pajat och mäter fel eller så är det läckage av något slag. Eftersom DSA-antispin är beroende av att veta exakta mängden luft så att den kan reglera ner bränslet så kan den inte fungera när den ena givaren säger så och den andra säger si. Därför slås den ut = DSA-Lampan tänds och släcks genom att vrida av och på tändningen.
Det verkar som att DSA har lättare att känna av att luften inte stämmer när man inte matar in någon luft, exempelvis vid motorbroms. Jag gissar på att det beror på att gasspjället inte är öppet vid motorbromsning så ska heller inte luft komma in i förbränningskammaren. Kommer luft in ändå så är det förmodligen sprickor i vakuumslangarna och då genereras DSA och eventuellt LMM-felkoder, kanske även att bilen går för tunt, Lean fuel trim. (det gjorde nämligen min).
Jag har inga källor på mina teorier ovan, de baseras på sunt förnuft, erfarenhet och information jag läst mig till via forum. Så var snäll och justera vid behov.
MAGNETVENTIL 1

MAGNETVENTIL 2

VAKUUMSLANGAR

GOD SPEED!
-)
Här kommer lite bilder som kanske förtydligar lite.
Vakuumslangarna är det första du ska felsöka. DSA-lampan tänds om vakuumläckage och/eller laddtrycksläckage är ett faktum. ECU sätter då Antispin ur spel.
DSA-Antispinn fungerar genom att reglera ner mängden bensin som går in i motorn för att minimera sladd, enkelt uttryckt sänker den vridmomentet på hjulen. Den är beroende av att bl.a. luftmassemätaren(LMM) mäter korrekt.
Om LMM mätt upp, säg; 10 enheter luft men när luften väl kommer fram till nästa givare så är luftmängden endast 8 enheter.
Då genereras felkoden på LMM (Motorlampa tänds), för då har antingen LMM pajat och mäter fel eller så är det läckage av något slag. Eftersom DSA-antispin är beroende av att veta exakta mängden luft så att den kan reglera ner bränslet så kan den inte fungera när den ena givaren säger så och den andra säger si. Därför slås den ut = DSA-Lampan tänds och släcks genom att vrida av och på tändningen.
Det verkar som att DSA har lättare att känna av att luften inte stämmer när man inte matar in någon luft, exempelvis vid motorbroms. Jag gissar på att det beror på att gasspjället inte är öppet vid motorbromsning så ska heller inte luft komma in i förbränningskammaren. Kommer luft in ändå så är det förmodligen sprickor i vakuumslangarna och då genereras DSA och eventuellt LMM-felkoder, kanske även att bilen går för tunt, Lean fuel trim. (det gjorde nämligen min).
Jag har inga källor på mina teorier ovan, de baseras på sunt förnuft, erfarenhet och information jag läst mig till via forum. Så var snäll och justera vid behov.
MAGNETVENTIL 1

MAGNETVENTIL 2

VAKUUMSLANGAR

GOD SPEED!

----------------
Värt att veta:
Jag är ingen bilmekaniker, jag råkar bara äga en bil.
Alltså är det fritt fram att dementera och dumförklara vad jag skriver annars förblir jag dum.
Värt att veta:
Jag är ingen bilmekaniker, jag råkar bara äga en bil.
Alltså är det fritt fram att dementera och dumförklara vad jag skriver annars förblir jag dum.
