Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#805500
Perc skrev:
bem skrev: Bromsskivpaket fram+bak 8924 kr
Nytt bilbatteri 1401 kr
----------------------------
Två saker jag reagerade på. Herregudars vilka priser.
Detta ingick då i de 8924 kr (okt 2007):

1) Bromsskivepaket fram 2 sidor:
bromsskivesats 1987 kr
byte 534 kr
bromsklossats 893 kr
byte 855 kr

2) Bromsskivepaket bak 2 sidor
bromsskivesats 1475 kr
byte 641 kr
flänsskruv 33 kr
bromsklossats 768 kr
byte 855 kr

3) Handbromsbackar 2 sidor:
bromsbackar 433 kr
fixeringsfjäder 180 kr
byte 270 kr
---------------------------
Totalt : 8924 kr


Ang batteriet, ja det är nog lite dyrt, men jag får trösta mig att det håller än (inköpt 2007-10-28)
och jag skall till att byta upp mig nu till en nästan ny (2012 eller 2013) V70 så jag får nog aldrig reda på hur länge det håller.
Dock är jag rätt nöjd med att bara behövt göra ett batteribyte under 12 år - inte så farligt väl?

Anledningen till att jag har summerat alla kostnader för min bil under mina 12 år och 40000 mil är att jag ville ha lite svart på vitt inför framtiden nu när jag skall byta till en ny bil.

Vad tror ni om man skall spå i kristallkulan, blir det nåt liknande i driftskostnader med en V70 DRIVe/D2 (2012/2013) alt D3(2013) efter 12 år om vi utgår från service och slitagedelar blir liknande samt inga "haverier" på nån dyr grej?

V70 D3 2013 har en serviceintervall på 3000 mil el 1 år vilket inträffar först och kanske kan ge aningens mindre servicetillfällen än med min gamla V70 2001 som har 2000 mil/1 år som serviceintervall. Kamremsbyte blir det nog två gånger även på en ny liksom det blivit på min nuvarande så där blir nog ingen besparing trots något längre(18 tusen mil jämfört med 16 tusen mil) på 2013 V70 D3.
Det som man borde kunna spara in mycket på (om dieselpriset inte skjuter i höjden i framtiden) är bränslet, t ex en V70 D3 2013 drar 4,5 lit/100 km (blandad körning) och skulle med dagens priser bli en kostnad för 40000 mils körning: 40000 x 0,45=18000 x 14,50 kr = 261 000 kr. Jämför min nuvarande V70 som drar i snitt 8 lit/100 km och kostade i bensin 384 000 kr för 40000 mils körning. Övriga kostnader tror jag i ärlighetens namn inte man kan göra så mycket åt:
- däck måste man byta,
- bromsskivor/klossar likaså,
- service - tjäna lite grann genom att lämna in till mindre icke märkesverkstad,
- skatten är som den är (men hälften på en V70 2013 D3 jämfört med min nuvarande - 1180 jämfört med 2285, på 10-12 år sparar man en del och man har även 5 års skattebefrielse från dag bilen togs i drift,
- försäkring kan man påverka något men skall man ha helförsäkring hela tiden är nog inte skillnaden jättestor mellan bolag i mitt fall,
- byte stötdämpare lär man behöva också minst en gång under 40000 mil.

Kan man mecka själv sparar man in en del pengar.
Byta bromsskivor, klossar, backar och även bromsok kan många klara själv bara man har tid och lust. Där finns en del att tjäna både att leta billigast inköpskälla och tjäna in arbetskostnaden.
Byta stötdämpare runt om själv är svårare speciellt som det kräver hjulinställning efter bytet.
Göra "service" själv - visst men då har du ingen "stämpel" i serviceboken. Byta kamrem tror jag inte många hempulare vågar sig på men kan ha fel.
Men blir det några elektronik(box)fel är det oftast raka vägen till verkstan i de flesta fall.
Bara däck har i mitt fall kostat ca 35000 kr under 40000 mil, och där kanske man kunnat spara lite om man inte köpt s k "premium" sommar- och vinterdäck.
Sen får man inte glömma att de är enl min erfarenhet är rätt bra på en Volvoverkstad ( alla fall min Volvoverkstad), delvis i eget intresse, att tala om vad som börjar bli slitet eller vad som måste bytas snart eller genast. Det kan för vissa vara är en bra grej (om du är beredd betala för detta). Efter 2 st nya V70 bilar under 15 år har jag fått en del belägg för detta.

Bilen är helt klart den dyraste prylen för mig men svårt att leva utan (men visst skulle det gå om man av nöden blev tvungen men man fick "ställa om sig" rejält i så fall).

/Bo
#805740
bem skrev:
Anledningen till att jag har summerat alla kostnader för min bil under mina 12 år och 40000 mil är att jag ville ha lite svart på vitt inför framtiden nu när jag skall byta till en ny bil.

/Bo
Är inte intresserad av att köpa bilen men funderar på vad du anser den vara värd idag vid försäljning.
Att det trots allt ändå är köparen som bestämmer priset är en annan sak men vad skulle du sätta för utgångspris menar jag.

För mej är det trots allt endast en volvo från 2001 som gått 40000 om du förstår hur jag tänker :D
#805873
Tror man skulle kunna få ut minst 20 tkr för den. Inget talar emot att man skulle kunna köra den ganska många mil till då service och rep varit en sak jag varit noggrann med. Nya sommardäck sitter på (Continental EcoContact 5 på Volvo Original aluminiumfälg), hyfsade vinterdäck (Nokian Hakkapeliitta 5 på Volvo original aluminiumfärg), delbart Volvo originaldrag i bra skick, nivåreglering, värsting ljudanläggning HU-803 med Dolby Surround Pro Logic och Volvo original Subwoofer under lastrummet), metallic, elektrisk motorvärmare+kupékontakt osv som kan göra mer intressant kanske också för vissa. Nya bromsskivor+klossar+backar satt jag på för nån mån sen också själv så det kosta inte så värst mycket för mig jämfört med om Volvo skulle gjort detta (Biltemas skivor satt jag på). Nybesiktigad, nyskattad. Det är bara man räknar på och kollar i min Excelfil hur den servats och reparerats. Tycker man det är värt nåt så betalar man rimligen lite för detta. Är absolut ingen misskött bil då jag använt den nästan enbart till arbetspendling till/från jobbet varje dag (6+6 mil) så jag är beroende av en bil i bra skick hela tiden och därför åtgärdat problem direkt.
Finns ingen anledning att dölja nåt fel på bilen och i dagsläget finns inga kända fel på den. Lite rost bakkant bakre skärmkant men har bättringsmålats så det inte skall rosta mer - svårt att undvika efter så många mil efter salta vägar i 12 vintrar. Är man pedant kan detta sticka i ögonen, är man praktiker och värderar bra funktion i första rummet kan min bil nog vara intressant. Litet stenskott i vänster lykta men inget besikningen anmärkt på och det har limmats med glasslim i stenskottet för att förhindra att fukt kommer in. Sätena och inredning i mycket bra skick då i stort sett bara jag åkt i förarsätet genom alla år (pendlarbil).
Det är vad jag tror och är rimligt. Andra kan tycka den är värd 0 kr men det är inte riktigt realistiskt hur man än vrider och vänder på det.

Jag skall väl säga att jag har varit mycket nöjd med bilen trots den digra service och reparationslistan i Excelfilen längre ned i denna tråd.
Visste jag att jag kunde köra 40000 mil till med bilen skulle jag utan tvekan göra det men det är inte realistiskt. Säkerhet, komfort och utrymmen har varit och är bra. Fastän bilen är en 2001:a så en bekvämare, säkrare och mer lastvänlig bil är inte självklart att hitta ens idag. Visst en ny V70 idag slår den på fingrarna men komforten skiljer inte mycket mellan min och en 2013/2014 (har kört demobil V70 2014 och ingen jätteskillnad i komfort mot min egen V70 2001). Förr eller senare kanske rosten tar bilen men det är nog rätt många år kvar till dess - V70 har mycket bra rostskydd generellt (beror hur den sköts framöver förstås - en slarvpelle kan köra en fin bil i sank rätt kvickt).

Här är min bils specifikation:

http://www.algonet.se/~boem/Volvo/V70/2 ... s_2001.pdf

/Bo
Senast redigerad av 8 bem, redigerad totalt 0 gång.
#805874
Sämre bilar än den där har sålts för 20tkr, det lovar jag dig. Får du bara en person som förstår att en väl underhållen 40.000milare är bättre än en 25.000milare med mindre servicehistorik så säljer du den direkt.

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]