Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Dom tre nackdelarna med Automat som fick mig att köpa bil med manuell växellåda var:

* Förbrukningen
* Dyrare bil
* Dyrt att laga om det går sönder (vilket jag kanske inte behövde ta hänsyn till då jag troligen byter bil innan 10 000 mil.)

Att jag sen fortfarande tycker att det är roligare att köra bil med växlar kommer väl lite som en bonus.. samtidigt är jag inte främmande för att uppskatta en automat när man kör mycket stadstrafik med köande och sånt. Men det var inte värt högre förbrukning och kostnaden för mig.
Håller med er. Manuell låda verkar billigare i drift för de som köper begagnat eller vill ha bilen länge.
Men varför har de flesta supersortbilar av olika modeller sekventiella/elektroniskt styrda växellådor? Är det inte för att de är snabbare och effektivare? Även i den prisklassen är bränslebesparing intressant. Inte för att spara pengar utan för att spara in på ett tidskrävande depåbesök.
Men för oss med begränsade tillgångar kommer mer och mer elektroniskt styrda lådor även för "vanliga bilar".
Varför inte en låda där man kan välja att själv bestämma när det ska växlas eller när man ledsnat på Rallykalle koppla om till ren automatdrift? Men som sagt var, mer och ny teknik brukar ju inte bli billigare....
av *pettson*
När det gäller sekventionella lådor eller semiautomat på sportbilar eller supersportbilar så är det av två skäl. Inget av dom är kundens ekonomi.
Ena skälet är för att leva upp till ryktet. Varje individ, även en idiot bakom ratten ska kunna behandla bilen som om han vore F1 förare av klass. Gör föraren fel, gör lådan rätt. Det är kalas under garantitiden. Sen spelar det egentligen inte någon större roll eftersom ingen av dom bilarna rullar 20.000 mil eller mer.
Sen är det för att stila. Det är svårt att sälja en bil för närmare en miljon och använda teknik som är så att säga föråldrad. Det är inte att vara i teknikens framkant rent ingenjörsmässigt att ha en manuell låda. Att det sen INTE är i framkant att inte kunna serva en låda, eller att den måste renoveras efter sådär 5000mil. Det är en helt annan femma. Livslängd är INTE prioriterat.
Det är inte ens prioriterat för manuella bilar idag. Idag byts svänghjulet vid byte av koppling. Vilket bör ske SENAST vid 20.000 mil, alltså i förebyggande. Svänghjulet ligger på dom bilarna jag tänker på, runt 8.000kr på eftermarknaden. Så tillkommer kopplingssatsen för 4000kr. Sen ett byte av de bägge. MEN.. hur vi än vänder på det blir det trots svidande plånbok billigare än byte av en automatlåda.

Jag tog just ett kik på bildelsbasen. Där kostar just nu en automatlåda till en avensis årsmodell 11. 32500kr begagnad och utan att den är provkörd. Man kan tycka vad man vill om priset. Men det är så det ser ut.
En 6 stegs manuell låda kostar 16.500kr

En automatlåda till V70 årsmodell 11 med 818 mil på nacken kostar 24750kr på JB. Det betyder att det är halva nypriset (jb använder bara halva nypriset på nyare saker)
6 växlad manuell ligger på 17785kr med 198 mil på mätaren.
Det betyder att volvo är mer utjämnat än andra märken trots allt.

Å andra sidan är det billigt jämfört med en cayenne automatlåda som gått 1700 mil. Den vill man ha 77.000kr för. 8000 mil gammal sjunker den till 70.000kr
Manuell låda kostar då 31.000kr (6500 mil gammal).

Naturligtvis går det att sänka kostnaderna genom att aktivt söka delar och förhandla. Men såhär ser det ut för den som inte skruvar själv utan lämnar över sitt till verkstaden och har prio på att sakerna ska vara lika lågmilade som bilen.
Har inget emot automater, har haft det förr och enda felet var en trasig kickdownwire (spännande körning). Men jag kan inte tycka det är värt påslaget på 15-20 tusen vid köp av ny bil. Bor på landet och besöker sällan storstäder, hade nog haft en annan uppfattning då.
Kör 75% stadskörning i jobbet + hämtning/lämning av barnbarn i skola/förskola och är därför så mycket för automat, den merkostnad det blir är det plättlätt värt tycker jag :)
Några har påpekat att volvos automater inte hör till bilvärldens bästa och det kan jag helt klart hålla med om. Men anser att även dom manuella är minst lika dåliga!

För mig finns inget alternativ att köra automat i en bil som volvo. och skrattar varje gång jag ser en manuell växelspak speciellt i en XC70, ser bara såååå fel ut. Ser inte alls premium ut som en XC70 bör vara.
Jag förstår inte vad valet av växellåda har att göra med om det är premium eller inte?
jpennerb skrev:Några har påpekat att volvos automater inte hör till bilvärldens bästa och det kan jag helt klart hålla med om. Men anser att även dom manuella är minst lika dåliga!

För mig finns inget alternativ att köra automat i en bil som volvo. och skrattar varje gång jag ser en manuell växelspak speciellt i en XC70, ser bara såååå fel ut. Ser inte alls premium ut som en XC70 bör vara.

Vad är det som är premium med en automat?
av rid54
Det här blir ju rent existensiella frågor.. "Vad är 'premium'"? Rent tekniskt är det ju sak samma om man ska bränna motorvägen Stockholm-Sundsvall om man har automat eler manuell, åtminstone 95% av tiden. När man väl är i stadstrafiken har det med att göra om man gillar att växla eller inte. Automat är nog något bekvämare där, men man kan uppenbarligen ha olika uppfattning om vad som är roligt med bilkörningen. Frågan om bränsleförbrukning är nog inte särskilt stor med dagens bilar, men kan ha varit mer väsentlig på den tiden man inte hade lock-up. Det verkar som det finns en stor missuppfattning om hur momentomvandlaren faktiskt jobbar, eftersom många tycks tro att den "slirar" och att det kostar bränsle, men det är ju inte det som händer egentligen.
Automat för mig är lite finare, lite lyxigare, betydligt mer komfort alltså mer premium än manuell som hör till alla småbilar och lågprismärken som skoda, kia, missibissi, renault osv... :wink:
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?