Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Lesjö
Jag har en 945- 96.
ABS-systemet spökar på ett märkligt sätt. Kör jag i 80 km så kan jag köra hur långt som helst, men ökar jag till 100 km så lägger ABS-en av efter c:a 1 mil.
Stänger jag av motorn ett ögonblick i den farten så funkar det i c:a 3 km.
Pulsgivarna (kuggkransarna) är svårt rostiga.
Givaren bak fungerar, åtminstone funkar hastighetsmätaren utan anmärkning.
Givarna fram har ungefär samma motstånd vid ohm-mätning.
Hjälp!!!!!!!!!
Användarvisningsbild
av Sparkz
Skumt... dåliga tandhjul brukar märkas mest vid låg hastighet, signalen blir ju svagare då. Jag skulle börja med att läsa felkoder, men på en 96:a kan du inte göra det själv så det blir till att åka till verkstad. Det måste ju inte vara givare eller tandhjul som är problemet, även om det hänger ihop med hastigheten.
Givarna ska ligga på runt 1 KOhm.
av Lesjö
Jo, men jag tänker så här att eftersom bakre givaren arbetar "inomhus" i olja så kan man tänka sig att rostade tandhjul på båda framhjulen ger lägre spänning/strömstyrka? Eller?????????
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det är inte spänningen i sig som mäts, utan frekvensen. Men spänningen blir lägre i låg hastighet, alltså svårare för styrenheten att upptäcka. Dåliga tandhjul ger också lägre spänning, men det är i kombinationen dåliga tandhjul - låg hastighet problemen borde visa sig först.

Det som händer då är att signalen försvinner lite från och till i låg hastighet, styrenheten tror att ett hjul är låst och börjar reglera.
av Lesjö
Nu är "tandhjulen" bytta och problemet är borta.
Var helt upprostade. Måste vara ett fel som uppstår på alla bilar efter några år.
av Whiplashinfo
Lesjö skrev:Nu är "tandhjulen" bytta och problemet är borta.
Var helt upprostade. Måste vara ett fel som uppstår på alla bilar efter några år.
Hur byter man eller renoverar "tandhjulen"?

Tomas
av Lesjö
Demontera bromsoket och bygeln som oket är fäst i. (10mm insex.)
Demontera därefter hjulnavet. (På 940-96 36 mm. hylsa.) Märk mutterns läge. Åtdragningsmoment 100 nm. + 45 grader. Vilket är ordentligt hårt.
Gamla kransarna går ganska lätt att dra av med en enkel avdragare. Kanske med hjälp av två kraftiga skruvmejslar också.
Själva kuggkransen är krympt (c:a 0,2 mm.) Nya kransar går troligen att värma på en kokplatta så att de är lätta att montera.
Ett ganska enkelt jobb.
De gamla kransarna saknade nästan helt kuggar.(Rost). Troligen ett fel som alla så småningom drabbas av. ABS-en slog ifrån vid farter över 90 km/tim.
Nya kuggkransar kostade 288:- st. på Volvo. De gamla kan inte repareras.

VoC kan vara den sämsta tjänst jag betal[…]

OM RYSSEN KOMMER

Och det spekuleras i om en av Sverige donerad SAA[…]

965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Att den går dåligt när du gasar &[…]

Visa din semesterbil(d)

Parkerat bilen i Berlin, inte helt smockat på[…]